Jag skulle aldrig bli en SUPERJULIA

Sedan jag var barn har jag älskat superhjältar.
Som litet barn var det Bamse, Jesus och Pippi.
Idag följer jag allt från stålmannen, Buffy och X-men
till Harry Potter, Iron Man och Transformers.
The holy grail just nu är att komma ifrån bebbsen
tillräckligt länge för att hinna se "Avengers" på bio.
Den filmen har jag längtat efter i minst ett år.

Tricket, eller problemet, med denna faiblesse är att
kunna leva med att så få av dem är kvinnor. Och det är svårt.
De kvinnliga superhjältarna är försumbart få jämfört med männen.

Som barn deklarerade jag för kvarterets barn att jag
skulle bli superhjälte när jag blev stor. Jag drömde om
att kunna dricka mjölk och plötsligt bli världens starkaste!!
En SUPERJULIA!! Kämpandes för rättvisa och moral.

Det direkta gensvaret, jag fick från kvarterets (genus-obildade)
barn var: "Du kan inte bli superhjälte, du är ju tjej. Men du är iaf näst snyggast i kvarteret"
Att Pippi var världens starkaste tjej räknades visst inte som superkrafter.
Besvikelsen var enorm och i ilskan brottade jag ner de små lymlarna som
uttryckte något så befängt. Men det hängde kvar. Jag skulle aldrig bli en SUPERJULIA.

Idag vet jag att det finns kvinnliga superhjältar i vart och varanat hem. Även jag tillhör skaran av småbarnsmorsor som utför hjältedåd eller kvinnor som utför stordåd i arbetslivet eller osjälviskt hjälper behövande världen över. Men då. Att få drömmen krossad och som tröst få höra att man
skulle satsa på "snyggast i kvarteret" istället. Det får mig att hoppas att mina barn ska slippa begränsas av könsroller och få drömma sin framtid fritt.

Detta var kvällens lilla genustanke från en trött superhjälte.
Nu ska jag se sista säsongen av "Smallville". Over and out!


moster

Men du är ju SUPERJULIA!! Och snyggast samtidigt!



URL:


Anonym

Så bara mammor kan bli superhjältar?

Inte barnlösa...?



URL:


Julia

Anonym: Om du läst tillbaka så vet du hur min historia som barnlös ser ut. Jag tvivlar att du skulle ha kommenterat liknande då. Efter exemplet småbarnsmorsor skrev jag:



"eller kvinnor som utför stordåd i arbetslivet eller osjälviskt hjälper behövande världen över"



men bortsett från det TYDLIGA exemplet på kvinnor utan småbarn så skriver jag ju med småbarns-mamma-glasögonen på. Det är inte meningen att såra någon. Listan på kvinnliga superhjältar i olika grupper av kvinnor kan göras oändligt lång. Jag skulle ha kunnat haft 100 exempel utan att behöva fundera men nu tog jag tre för att göra texten luftig. Jag var en djävla superhjältarnas superhjälte när jag var barnlös.



URL: http://aliaslillamy.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?