Den förbaskade feministen ska jag sparka på smalbenet

Mitt i sorg och förtvivlan finner jag mig mitt i en debatt om feminister,
"riktiga" feminister och kvinnor som vill hoppa av feministtåget.
Eller mitt i och mitt i... jag surfar bland favorit bloggar och snubblar
över frågan på många ställen. Feminister från lika delar av vårt land
verkar ha fått för sig att de inte kan vara feminister om de rakar
sina kroppar. Någon har uppenbarligen sagt åt dem att man inte är en
"riktig" feminist om man rakar benen. Enligt dem får de skit av feminister
för att de rakar benen. Jag har flera gånger hört samma sak från kloka
kvinnor i min närhet och via bloggar. Nu undrar jag:

Vart faan är den/de feminister som springer runt och uttalar sig så??!

Vad heter hon/han/de??

Var hittar man dessa surdegar??

Feminism för mig är (precis som det står i nationalencyklopedin):
rörelse och åskådning bestående av flera olika inriktningar med den gemensamma målsättningen att förändra maktstrukturer knutna till kön.
Flera olika inriktningar!! Man kan alltså inte vara en "dålig feminist" så länge man håller med om grundfilosofin att förändra maktstrukturer knutna till kön! Det har noll och ingenting att göra med huruvida man rakar ben och armhålor!! Noll och ingenting!!

Däremot försöker många feminister att vara medvetna om varför vi rakar benen och varför man känner sig ofräsch när man inte gör det. Vi är alla barn av vår tid och påverkade av samhällets åsikter om hur vi ska se ut. Män påverkas oxå av utseendefixering men är betydligt mindre sårbara för hur samhället vill att vi ska se ut.

Jag rakar ben och armhålor men jag är inte så naiv att jag tror att önskan om lena ben ligger i mitt DNA. Många säger att de rakar för sin egen skull. TRO FAAN DET! Man vill väl inte känna sig äcklig! Jag rakar mig för min egen skull men inte skulle jag göra det om jag levt i en annan tid.

Det kanske existerar kvinnor som bara fixar sitt utseende och rakar sig för sin egen skull utan påverkan från samhälle och uppväxt. Du som läser detta kanske är en sådan, kul för dig!! Men det eliminerar inte det faktum att vi är många som kämpar med dessa frågor.

Raka benen eller låt bli, ni är lika goda feminister oavsett!!

Använd inte några sura äpplen som ursäkt för att hoppa av feministtåget. Feminism är för mig solidaritet och så fort någon sätter sig på någon och kallar dem "dåliga feminister" så förstör de för oss andra. Återigen: VILKA ÄR DE?
Ibland inbillar jag mig att det är motståndet mot feminism och genustänkande som uttalat sig så, inte feminister... Själv får jag, då och då, höra (av motståndare) att jag inte kan vara feminist och raka benen. De påståendena bevärdigar jag inte ens med ett svar. Att vara feminist är obekvämt och skulle vi ta första chansen att hoppa av så skulle ingen stå för de viktiga frågorna längre.

Rakningens vara eller icke vara är kanske inte kärnfrågan, men den är viktig att reflektera över som ett symptom på hur samhället påverkar oss kvinnor (och män) att tro att vi vill förändra våra naturliga kroppar för att passa in.


Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

LYSANDE LIlla My!

Det var mina ord som satte igång hela spektaklet tydligen. Cirkus Anki missförstod mig och uppfattade det som att mina regler,( som enbart gäller för mig, för att det ska kännas bättre för mig när jag rakar mig), hade en innebörd att man var en dålig feminist och att man var tvungen att låta rakhyveln vara för att få benämna sig feminist.

Fast det har jag varken menat eller varit i närheten av att skriva. Jag anser mig själv vara en mycket god feminist trots att jag rakar mig. Ungefär som du.

Lysande inlägg!



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se


Julia

Tack snälla, Kloka Nina för de orden!

Jag tror inte alls att det var du som satte igång det.

Kanske för Anki, men inte för mig. Jag hör om och om igen om "feministerna i media" som är så hårda, arga och rigida. Att de har regler för vad som är en "god feminist". Jag kan inte minnas att jag hört eller sett någon uttala sig så och tror att det kan ha lika mkt m. missförstånd att göra som faktiska uttalanden. Men det vet du ju redan av egen erfarenhet :) Folk är snabba att ta åt sig och missförstå, debatten är infekterad. JAG tycker dina regler var fantastiska och lämnar utrymme för de flesta sorters feminister, så det så! Kloka kloka du!



URL: http://aliaslillamy.blogg.se/


Juanna

Jag föddes med hår och jag kommer att dö med hår.

Jag föddes som "rödstrumpa" (dåtidens namn på feminist) och jag kommer att dö som feminist.

Om jag inte gillar influenser som kommer utifrån blir dom betydelselösa. Ingen på denna planet ska tvinga mig in i ett beteendemönster såvida inte en pickadolla riktas mot mitt huvud, då hänger kroppen med men själen är fortfarande min.



URL: http://www.fruntimmersbloggen.se


juanna

Hade lite bråttom.

Om kvinnor beslutar sig för att använda rakhyveln ska andra kvinnor ge tusan i o komma med "reglerande" kommentarer. För mig har feminism inget med orakade/rakade ben att göra.

Det är så mycket djupare...



URL: http://www.fruntimmersbloggen.se


AliasLillaMy

Exakt Juanna!!

Du kokar ner mitt långa inlägg till en kort kommentar!

Svårare än så är det inte!

Håller med dig till fullo å välkommen till min blogg förresten!!



URL: http://aliaslillamy.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?