Recap 2014 - med facit i hand - MyMamman

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut? Jag har gått utan ersättning, sjukpenning, lön d.v.s. pengar stora delar av året och jag har, med en hel del hjälp, klarat det även om det ofta sett mörkt ut. Tack kära familj för ert stöd!! Jag har jobbat extra sedan jag var 13år och varit arbetslös i totalt två månader sedan dess. Nu är jag sjukskriven utan ersättning på obestämd tid... SCARY!

Genomdrev du någon stor förändring? Jag bestämde mig för att gå till botten med min värk, kosta vad det kosta ville och nu sitter jag här med ett namn på mina problem. Vägen var gropig och jag blev avfärdad fler gånger än jag minns och det var mödan värt.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Japp min svägerska och några till men det som jag minns tydligast är de barn som inte blev till eller som inte överlevde. Mitt hjärta gråter med dem som inte fick bli föräldrar 2014.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas? Den sjuttonde maj då jag träffade en norsk läkare som vågade uttala sig tydligt kring mina fysiska problem. Jag grät av både sorg och lättnad.

Dog någon som stod dig nära? Nej och jag tackar Gudrun av hela mitt hjärta!

Vilka länder besökte du? Det var ett hemmakärt år och jag har inte orkat resa

Bästa köpet? Min eloped som gav mig frihet och mina skor med massor med dämpning som gjorde det möjligt att gå kortare sträckor. Många bäckar små hjälper MyMamman att gå...

Gjorde någonting dig riktigt glad? Två i min närhet blev gravida och jag gladdes oerhört med dem. En kär vän fick äntligen sjukersättning efter många års kamp, min mamma bestämde sig för att flytta in hos oss, lillebror blev kär och jag fortsatte vara kär i maken min!

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? Rörlighet och sömn/vila, att dansa och att massera. KREATIVITET

Vad önskar du att du gjort mer?  Skrattat, vilat/sovit, talat om för mina älskade att de är älskade och varit kreativ. Bloggat.

Vad önskar du att du gjort mindre? Mindre tid på sjukhus och mindre klagande på mig själv. Jag måste hitta tillbaka till en plats där jag accepterar och tycker om mig själv. Det låter flummigt men självkänslan har varit min största akilleshäl. Stressat

Favoritprogram på TV? Ser bara Carl-Bertil Jonsson på Tv en gång per år resten är netflix och dvd-boxar men några favoriter: Sherlock, Teen Wolf, Supernatural, Bitten och många, många, många, många fler!

Bästa boken du läste i år? "Ett eget rum" av Virginia Woolf. En underbar läs-upplevelse som kvinna, feminist och människa.

Största musikaliska upptäckten? "Heat" och mina barns försök på "Blinka lilla"

Vad var din största framgång på jobbet 2014? Det enda jobb jag gjorde var mina studier och det gick bra tills jag blev sjukskriven. Jag var hemma med tvillingar och klarade heltidsstudier vilket var en framgång men också riktigt dumt. Ett effektivt sätt att rusa in i väggen...

Största framgång på det privata planet? En djupare och mer innerlig relation med lillasyster - det kallar jag framgång av bästa sort!

Största misstaget? Att vara hemma med barn på heltid och plugga heltid i kombination med värk.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Ledsnare. Min diagnos och rullstolen satte igång en kris i mitt liv men krisen har känts nödvändig och viktig. Sorg kan vara produktiv och ledsenhet kan vara nyttigt. Dessutom ryms ju andra känslor där tillsammans med det ledsna.

Vad spenderade du mest pengar på? Mat, men förrutom det så borde jag nog ha köpt mindre pysseltidningar. En onödig utgift som jag har svårt att avvara.

Något du önskade dig och fick? Lila slingor i håret, en röd eloped, en fondvägg i vardagsrummet och en bra förskola till barnen

Något du önskade dig och inte fick? Massor med bebisar och en hund. Don´t judge!!

Vad gjorde du på din födelsedag 2014? Gick på loppis medan vardagsrummet tapetserades i en galen, blå tapet

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? En bättre sjukvård, bättre mediciner och om jag hittat min identitet bortom prestationer och duktighet. Något jag jobbar på och tänker satsa på 2015

Vad fick dig att må bra? Mina barn, den nya tapeten, min make, mina föräldrar och mina syskon, vattengympa, Virginia Woolf, Gudrun Schyman, Polly Rocks och Hallumi

Vem saknade du? Min moster och min make när han reste, lillebror som flyttade till huvudstaden

De bästa nya människorna du träffade? Brorsans nya kärlek, min arbetsterapeut

Mest stolt över? Mina barn - de är solarna  mitt liv 

Högsta önskan just nu? Jag bortser från de självklara: Min hälsa, många barn. Istället är jag ytlig och önskar mig dreadlocks...

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?  Jag ska inte underskatta min egen kris och försöka att vara snäll mot mig själv. Jag duger och har rätt till lycka även om jag inte kan jobba eller ens gå.

 

2015 ska jag vila, ta hand om min kropp, tänka efter kring ekonomi och ge utlopp för mer kreativitet!!



Lil' sis

love you long time big sis!



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?