Den provocerande färgen rosa...

Jag fick ju min, underbara, bubbelgumsrosa kaffebryggare.
Jag gladdes! Men jag undrar om jag blivit förolämpad...?
En person som såg den sa:

"Det passar ju bra.... till en FEMINIST!"

"Jaa" hojtade jag stolt men så här i efterhand undrar jag om det egentligen var en förolämpning. Hen som fällde kommentaren var helt klart ute efter det eftersom hen i stort ser feminismne som en destruktiv kraft, mitt problem är bara vari förolämpningen ligger?
Som feminist skulle jag aldrig nedvärdera något som anses "typiskt kvinnligt". Rosa är en färg som fler, om de gillar den, skulle våga ha och jag undrar lite om kaffebryggaren skulle ha passat mig bättre om de haft en piercing och varit svart? Gärna med lite articifiell kroppsbehåring... Är det där skon klämmer? Att en feminist inte kan gilla rosa och isåfall varför?? Feminismen har kommit en lång väg från att sky rosa, blommor och rakade ben. Vi ifrågasätter att flickor ska slussas in i rosa utan hänsyn till de egna preferenserna men mer än så är det inte. JAG som feminist vill snarare peka på det typiskt kvinnliga kan bli en press, något vi gör för andras skull för att anses attraktiva. Jag ifrågasätter rosa/raka kroppsbehåring och cupcakes som NORM, inte i det enskilda fallet. Så jag vet att jag blev förolämpad men står frågande när det kommer till HUR.... Jag älskar rosa! En oförtjänt bespottad färg om ni frågar mig. Annars skulle jag inte klä mina barn i den färgen så ofta som jag gör.
Vad trist att försöka sätta ditt någon när den som ska provoceras inte fattar varför denne borde bli provocerad.
Eller är det jag som är trög? isåfall är det nog, för fridens skull, bäst om jag fortsätter vara det :)





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?