Spretigt inlägg om "Deth by glasstrut", sjukskrivning, skrivkramp och bokcirkel

Det känns som om jag mest beskriver för er hur mycket jag sitter i skiten just nu...
Jag tänker mycket på feministiska frågor men orkar inte skriva ned dem riktigt. Istället
förklarar jag frånvaron av dessa inlägg med ett inlägg om hur jag inte orkar... snurrigt.
Jag är student och förälder på heltid som blivit sjukskriven på 50%. Men det finns inga
pengar att söka för min make som då behöver vara hemma på halvtid... SÅ mycket i skiten
sitter vi. Jag har alltså noll nytta av att vara sjukskriven förrutom att jag inte behöver låna
pengar av csn för halva tiden... Inte oviktigt men heller inte relevant om en anser att jag
på något sätt ska klara av min vardag - ja, ni fattar: "I SKITEN" sitter jag och jag måste
använda denna ventil för att pysa ut något av all den frustration jag känner.
 
Men vet ni va? På något sätt kommer det att gå. Frustrationen ligger snarare i att inte kunna utnyttja en sjukskrivning som den är tänkt - till att vila, men ingen kommer att dö och ingen katastrof att inträffa. Det kommer bara att bli tufft. och vad värre är: jag tror jag har förätit mig på mina älskade strutar eller fått avsmak för att jag så när strök med när jag satte en bit av struten i halsen och trodde min sista stund var kommen!! Det är meningen att vara rolig och ha galghumor. Ni får skratta åt rubriken:
"MyMamma död då hon satte glassen hon stulit av barnen i halsen"
 

Men tillbaka till det usla bloggandet: Snääääääälla sluta inte komma hit. Jag vill blogga!! jag vill ha er här och jag vill inte känna press över bloggen för då låser det sig. Kan jag få vara lite trivial, lull-lullig och skiva om oviktiga saker ett kort tag tills jag hittat tråden igen??? Jag försökte skriva några rader om feminism för någon dag sedan och blev så fundersam över mina egna ord att jag tog bort det. Jag får inte till det just nu. Världen och vårt samhälle kommer åt mig och jag känner mig både sårbar och lättretad.
 
MEN jag blir glad att folk vill vara med i min Feministiska bokcirkel. Vi kör igång efter helgerna och jag tänker mig en träff var 6:e eller var 8:e vecka så att folk kan planera och hinner läsa. Första träffen vid mitt köksbord sedan kan vi flytta runt om det finns någon med lika stort bord :) Jag återkommer med ett inlägg om själva formen, för jag tänker att det till en börja behövs lite former för att vi ska komma igång, och annan information. Jag ska fundera över böcker och annat också. Ni som bor i min stad och är intresserade kan väl se till att jag har mailadresser som stämmer så skickar jag ut info under december någon gång. 
Jag känner mig så peppad att: NU KÖR VI FÖR FAAN!
I mitten av Januari drar det igång!!
Puss på er!


Matilda Rodin

Jag förundras din positiva inställning. Nej, jag är imponerad och lite avundsjuk. Tänk om jag kunde få lite av din inställning vad mycket gladare och härligare jag skulle bli som människa då.

Kära underbara Julia det ska bli så trevlig att prata, dricka vin och snusa för mycket med dig till veckan. Jag behöver det, någonstans att ventilera min ångest och jag hoppas att även du kan ventilera din med mig. Vi sitter ju inte alls i samma båt men kan säkert dra någon nytta av varandras erfarenheter inom ångest ändå, tänker jag. Jag är i alla fall väldans glad att just DU är min svägerska.

PUSS

Svar: Tack, vad du skriver fint till mig!! Jag vet hur du känner för att pressas när det kommer till att träffas så därför tänker jag att du får bestämma åsså försöker jag anpassa mig. Du vet att du alltid kan avboka om det känns jobbigt. Det sista jag vill är att lägga börda på din ångest just nu. Dessutom tänker jag att vi visst kan hjälpa varandra men just nu är det ditt välmående som är i fokus och jag tänker att vi skulle ha en Matilda-kväll. Dvs du får berätta om ditt liv och hur du mår så kan jag lyssna. Ibland kan det räcka långt och det vore kul för mig att lära känna dig bättre. Du skulle passa utmärkt i bokcirkeln och det skulle vara många där som du känner. Poängen är inte heller att alla måste diskutera utan det är helt okej att bara lyssna tills man har något att säga.
vad det gäller min inställning så är det inget man har för att man är duktig. Du kan inte välja hur du mår lika lite som jag kan. Jag har inte en bättre inställning utan ett annat liv och andra förutsättningar och med vad jag vet om dig så vet jag att du är så positiv som du kan och att du (om du inte kan vara positiv) har det riktigt jobbigt. det är viktigt att inte tycka att man är mindre bra för att man inte är glad. Om du kunde vara glad så skulle du vara det. Ångest kan man kontrollera men inte "glädja" bort.
Du är viktig i vår familj och vi har din rygg.
PUSS
aliaslillamy



URL: http://rodinma.blogg.se/


Matilda Rodin

Och jag kanske också är intresserad av en bokcirkel om feminism. Jag har ju ingen erfarenhet och är hemskt dålig på att uttrycka vad jag känner (jag pluggar ju in dina texter så att jag har lite kött på benen OM jag hamnar i en diskussion).

Det skulle vara kul att lära sig lite mer, men jag vet inte riktigt om jag "passar in". Ni andra har ju rätt så mycket mer kött på benen.



URL: http://rodinma.blogg.se/


Oxhen

Tjihoo! Så spännande :)



URL: http://oxhen.wordpress.com


Hanna

I will stay!

Gud va kul och spännande med bokcirkeln, är väldigt peppad att få prata med och lyssna till likasinnade:) okej blir nog mest lyssna men ändå:)

Och till Matilda, här är en till som är som du =) är väldigt dålig på att formulera det tycker och tänker och har inte heller så mycket kött på benen. Så då är vi två:)



URL:


Tina

Jag läste "feministisk bokcirkel Norrland" och så hamnade jag hos dig. Jag vet inte ens vart du bor? Jag bor i Umeå. Finns det plats för fler i er cirkel? Om du nu inte bor allt för långt bort.

Svar: Hej Tina! Vad kul att du hamnade här. Vi bor i Skellefteå allihop, är det för långt ;)Du är välkommen men jag fattar att en kanske inte åker ett par timmar för att prata böcker. Vi kör igång efter jul och är du i krokarna kan du ju alltid komma någon enstaka gång. de flesta som kommer känner jag mer el. mindre och om du är feminist och letar meningsfränder kan du kolla in "Oxhen" som kommenterat på detta inlägg. Hon skriver om samma frågor som jag. Nästan hela min länklista innehåller feminister över hela sverige. Jag har funderingar på att lägga ut bokcirkeln via blogg så att andra kan delta via skriftliga inlägg... det tål att tänkas på.
Så uppmuntrande att det finns folk som söker på så fina sökord!!!
Hör av dig om du vill haka på!
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?