Don´t you dare!

Jag känner mig så DJÄVLA "On fire" just nu! Vill egentligen inte skriva på ett tag så föregående inlägg får stå och fånga så många läsare som möjligt, men så kunde jag inte hålla mig... haha! Storhetsvansinne GRANDE! Men det var så viktigt för mig att få ur mig det inlägget, som kom ur ett samtal min mamma haft med ett par kvinnor som växlade mellan biologi- och miljöperspektivet när det passade deras agenda. Och visst har vi hört det förut. Det är biologi när det kommer till små saker och "boys will be boys"-incidenter. Men så snart vi pratar våld, våldtäkt eller näthat Dåååå måste en kunna se att män är individer som väljer olika. Då är det inte ett biologiskt faktum...
...för än det handlar om ett enskilt fall, då växlar de tillbaka igen och lägger skulden på offret. Kvinnor ska alltid i någon mån bära ansvaret för mäns sexualitet och våld.
J.A.G. B.L.I.R. S.Å. T.R.Ö.T.T.
 
Skaffa en djävla ryggrad istället för att gömma dig bakom "Feminism är så svårt"-repliken!
Det mitt förra inlägg handlade om är ju vad som händer om vi drar biologi-argumentet till sin spets. Det behövs för då blir det inte lika bekvämt att växla argument utifrån "hur svårt det är". Kom inte och snacka biologi med mig utan att ha en tydlig tanke på vad som händer om vi skulle anamma den tanken. Häv inte ur dig en massa flum och trams utan att ens ha tillstymmelse till lösning på hur vi då ska lösa problemen. För det du säger när du för biologi-argumentet är att vi ska ge upp. Det är inte det du menar men för oss som vågar tänka obekvämt är det EXAKT det du säger, ATT VI SKA GE UPP!
 
Ofta handlar det inte så mycket om att "feminism är svårt och komplicerat" som att människor inte vågar tänka en obekväm, smärtsam eller komplicerad tanke. Och då har du verkligen inte i jämställdhetsdebatten att göra.
 
Att erkänna sin rädsla för det smärtsamma och obekväma är en långt mycket intressantare ingång till en diskussion än en massa ogenomtänkt trams. Säg:
"Jag orkar inte tänka på de frågorna just nu för det kommer att bli för smärtsamt att sätta sig in i"
Eller: "Jag har inte tänkt klart på de här frågorna och inte tagit mig tid att sätta mig in i dem"
Allt annat är att göra oss en stor, djävla, otjänst och skapa sorg i våra hjärtan.
 
Fråga GÄRNA, ställ oss mot väggen, ifrågasätt oss - Pleas do! Men fega inte ur för att det ska kännas så bekvämt som möjligt. Don´t you dare!
 
 
 






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?