Tandvärk 2,0

Så då har jag varit hos tandläkaren. Innan jag fick tid att berätta hur det varit ville han skicka hem
mig för att "stressa mindre" för han trodde att jag gnisslat tänder och fått värk av det. "Men jag har ju inte sovit och har så ont att jag inte kan tänka och äta" - pep jag. Då stannade han upp och började undersöka. Han satte värme mot den tand jag lagade för några veckor sedan och jag ylade rakt ut.
 
Såå, det visade sig att den som lagade tanden kommit åt pulpan, det som lever i tanden och där nerven finns, det var därför det värkt som satan. På grund av det hade det blivit nekros i pulpan och/eller infekterat. Han testade att borra utan bedövning för att se om tanden hunnit dö och därmed skulle problemet ha flyttat till käken - inte bra. Men eftersom jag ylade i panik när han borrade levde tande, än så länge, tacksamhet för det lilla. MEN detta betyder att skiten måste ROTFYLLAS!?!?!
Något jag bara trodde hände mkt gamla personer (dåligkoll.nu) men först måste den borras ur så allt "dött" var borta och därmed infektionen. Sedan fyllde han tanden tillfälligt och när jag varit symptomfri i ett par månader ska den rotfyllas. Två timmar höll de på och hela ansiktet är ett blåmärke då det verkade vara en ganska brutal behandling. tanden värker, käkarna värker och hela ansiktet är ömt och huvudet värker. hemskickad med rätt häftiga smärtstillare mår jag nu rätt okej.
 
Frågan är bara VARFÖR konstiga saker alltid händer mig och varför jag väntade så länge med att söka hjälp...? Det senare kan ha att göra med att sist jag hade tandvärk efter en lagning sökte jag hjälp direkt och blev rätt brutalt avfärdad. Då gick det över och jag ville inte vara gnällig igen. Men med korten på bordet var ju min tandvärk inte särskilt konstig. Jag kan tom tycka att jag borde ha haft ONDARE. Nekros låter liksom... ont :)
 
Nu hoppas jag att vara så okej att vi kan åka till djurpark imorgon. Längtar efter idyll och underbara minnen med barnen!! Här ska det levas svenssonliv!! I min värld är det det mest önskansvärda, svenssonliv. jag får gåshud av allt kul vi ska ha imorgon. Dessutom följer min lillebror med fästmö med så vi har många ögon på ungarna! Dags att fundera vilka godsaker som ska packas med...
Kanske måste det bakas något för att idyllen ska bli så idyllisk som möjligt...
(Obs! Med idyll menar jag inte perfekt. DET är inte idyll för mig. Det får regna om det vill, bajsas stora kalas och bli skrikfester bara vi har kul också. Bara ungarna får klappa djur och vi hinner fota det. bara ungarna får se en säl, en älg och en björn. Bara vi får äta glass och leka i lekparken. Bara alla är glada och nöjda när vi åker hem!!) Off we go!



Hanna

Usch, det där låter heeeeemskt! Hoppas det blir bättre fort och framförallt så du kan fara och ha kul med familjen imorgon:) har av någon anledning tänkt att Milo är för liten för äventyr på Lycksele djurpark, men nu när du målar upp en sån trevlig bild så måste jag nog tänka om!

Svar: Jaa, det var riktigt djävligt och som vanligt trodde jag att jag överdrev och väntade på tok för länge innan jag kontaktade tandläkare.
Angående Lycksele djurpark så har jag fått för mig att Milo är i mina pojkars ålder...
Isåfall kan det vara helt underbart. Men som förälder så får en slita för det är rätt kuperat med lååånga backar där en måste skjuta vagn eller bära på axlar. En måste också vara beredd på att det ungarna gillar mest inte är det vi föräldrar tror :D Vi tyckte tex att vargarna och björnarna var coola, och visst var ungarna entusiastiska, men de var lika glada åt myrorna och ekorren. För att inte tala om måsarna som hängde kring restaurangen... Sedan har de ju ett zoo för små barn där de får klappa mindre djur som kaniner och getter. Vi åkte över dagen och det var nog ganska lagom för vid tre-tiden var våra ungar helt slut och det kändes skönt att vända hemmåt ;) Men helt klart värt det!
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?