Sådant min hjärna sysslar med mot min vilja

Midnatt och jag har smugit ned för trappen för att slippa ligga sömnlös bland sovande familj. Jag klarar, jaa till och med njuter, en stund av att ha snusande barn och make omkring mig men sedan känns det bäst att prova gå ned. äta något och börja om med försöket att sova. En taktik som jag minns sedan barnen var bebisar. jag upplevde att deras förmåga att somna in var tätt förknippad med min känsla och var jag uppstressad somnade de inte. Så jag började om. Gjorde om läggningsproceduren med en annan sinnestämning, var bara där och då utan stress och se på sjuttsingen om ungarna inte somnade pronto.
 
Jag kallade det tillämpad mindfullness. Att vara i stunden utan att värdera den och stressa över resultat. Kom jag in fel i situationen kolapsade hela läggningen. Lika bra att börja om. Likadant är det med mig själv när hjärnan inte vill vila. Lika bra att låta den jobba på ett konstruktivt sätt istället för att stressa upp sig. Det göres lättast om en tar en paus från att försöka somna in och efter en stund kan jag prova igen.
 
I natt är det mina provsvar som spökar.
För en månad sedan fick jag veta att jag hade dåliga värden, blev sjukskriven bara för att upptäcka att det inte finns skyddsnät som tillåter den andra föräldern att stanna hemma med barnen när mitt hemmavarande var frivilligt och jag inte tog pengar från försäkringskassan. Note to self: Ingen idé att bli sjukskriven när en pluggar och är hemma med barn. I början på denna vecka tog jag om proverna i hopp om att de skulle vara bättre och nu väntar jag på resultatet. jag vet att min doktor fick provsvaren igår vid lunch och nu har jag inget hört vilket innebär att jag måste jaga min doktor imorgon. Vill inte gå ovetandes i helgen. Min hjärna sitter alltså i en rävsax där jag inget får veta om jag inte själv agerar med eftertryck men samtidigt vill jag inte vara en jobbig, nervös patient. Jag vet, jag ska inte bry mig men det är sådant min hjärna sysslar med, mot min vilja, så här på nattkröken: den nojjar.
 
Så fort det finns något att nojja över så blir sömnen lidande. Som om min kropp behövde fler smällar just nu... Men snart tar MyFamiljen jullov! I mitten av nästa vecka ska här kokas kola, slås in paket och julstädas som aldrig förr... inbillar jag mig. den som lever får se.


THE MUMMY

Alltså hallå!
Att ligga vaken är ju värdelöst och jag tycker talbok är det enda som fungerar mot raging thoughts. Numera somnar jag i stort sett aldrig utan. Min rädsla för att hamna i obehagliga tankar som inte är fruktbara är lite för påtaglig. När jag har en bok jag gillar och försöker följa med i handlingen somnar jag i stort sett alltid pronto. Man får ju lura sig. Det är ju som inget att förlora på att pröva.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?