Höstgarderob och loppis-tips

Jag är ju som bekant en manisk jägare av barnkläder på rea och värsta förespråkaren för loppis och tradera. Inte bara för miljön (som ju inte gynnas av reafynd men loppis är ju bra ur den aspekten) utan för att jag har två barn som inte kan ärva av varandra, en ickeexisterande föräldrapeng samt ett gigantiskt hus som kräver alla slantar. På rea, liksom på loppis, försöker jag köpa rejäla grejer av hög kvalite som vanligtvis kostar skjortan för jag inbillar mig att saker som kostar vad de "ska" kosta är en indikator på att ingen (förhoppningsvis) blir lidande i processen. Om alla gjorde som jag (dvs väntade ut halva-rea-priset) så skulle de ju inte kunna ha högre kvalite eller rimliga arbetsförhållanden så någonstans biter jag mig ju i rumpan, men jag mår något bättre iaf. Loppis eller tradera är förståss bäst. Då kan en hålla sig med bra grejer till samma pris som de kostar på lågpriskedjorna men till en billig penning och köper jag något lite dyrare lägger jag ut det på tradera när det fyllt sin funktion för att någon annan (förhoppningsvis) ska tänka som jag.
 
Ungarna har inför hösten regnkläder (didriksson och pop), vinteroveraller (Katvig, nypris 1200kr/st), Tvådelat vinterställ från didriksson (nypris 1300kr/st), mössor (pop och elodie details) och en uppsjö vantar av olika tjocklek och vattenavstötning. Till det innetofflor, både crocs och filttofflor från pop, ullunderställ från pop (tjocka och tunna), ullstrumpor som är hemstickade samt en färgglad garderob med mjuka och lekvänliga kläder.
Jag oroar mig inte för smuts och slitage då allt kostat ca 25% av vad de kostat mig nytt (trots att allt är i nyskick).
 
Det enda jag fortfarande saknar är vinterskor. Förra året hade båda ungarna eco-skor i goretex inropade på tradera men de var lite smala i modellen och mina ungar har både breda fötter samt hög vrist. På det vill jag kunna få i en ullstrumpa i skon och förra årets skor blev snabbt för små. I år siktar jag på kuoma vinterstövlar. Jakten har börjat! De ser likosm strechiga ut, verkar ha bra grepp och vara både varma och vattentåliga. Jag övervakar tradera och loppisar men måste jag kommer jag att köpa dem nya, för en bra sko är ett måste för mina vattenpölshoppande, ute-ungar. Planerar att besöka stans skoaffärer för att prova ut storlek och sedan hitta dem bättre begagnat på nätet.
 
Mina Loppis-tips för skoköp är följande:
* Köp inte gummistövlar om du inte anar att de är relativt nya.
Äldre gummistövlar av vissa kvaliteer torkar och kan spricka.
 
* Mät ungarnas fötter innan du ger dig ut på skojakt. Många anger
innermått på nät-auktioner men vet du bara märket är det lätt att
googla.
 
* Köp alltid med MINST 2cm växmån men lite mer än så är inte fel (typ 3cm).
Rätt vad det är är skorna för små.
 
* Kolla undersökningar om "Bästa vinterskon för barn" på nätet. Dyrast är
inte alltid bäst. Vissa år har coops vinterkängor fått mkt bra test värden.
 
* vattenavstötande är inte vattentätt. (Gäller även kläder.)
 
* Fundera över vilken funktion skon ska ha. -30 c och slask är en omöjlighet.
Kanske ska du ha en ofodrad goretexsko och ha strumpa i när det blir kallt,
eller är en fodrad gummistövel OCH ett par varmfodrade skinnkängor bäst?
 
* Är det jättebilligt - våga chansa. Men våga också lägga en extra slant om
det är något du verkligen vill ha. Ibland går bra grejer ur produktion och
då kan de t.o.m kosta nypris när de hamnar på loppis eller tradera.
 
* Kom ihåg att begagnade skor kan behöva impregneras om eller smörjas
innan de kan användas i skarpt läge.
 
* kardborreband är bra men slits fort. är du beredd att lägga jobbet på att
byta dem eller ska du satsa på en sko utan kardborre? Ingen gillar hängande
kardborreband att snubbla på.
 
Ni har inte bett om några tips. det är jag medveten om. detta är bara för att jag själv är inne i jakten och ägnar mycket tankeverksamhet åt detta ämne. jagar nästa fynd! Hurrar när bytet är nedlagt.
Jag är sjukligt intresserad. Är ni inte det så skrolla vidare. Jag skriver ibland om annat :D
Har ni några tips?


Moster

Jag är lika galen i fynd som du! Kanske därför jag ständigt får hålla igen för att inte handla hela tiden åt dina barn OCH mina...

Svar: Jaa, jag känner mig som en jägare som smyger på sitt byte... Sjukt, men det skiter jag i! Det får vara en av mina "sjukor". Ni får börja oroa er om jag börjar samla frimärken :D
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?