Varför berör det mig så illa??

Jag berättade för maken om hela BlondinBella-grejen som pågår nu och han bara:
"Hur kan du bli förvånad? Förväntar du dig att hon ska ha samma människosyn som du?"
Och ja´ba´: "Naeo...näe eller joo, det har jag kanske gjort..."
Jag och BB har två saker gemensamt: Att vi är Homo sapiens och att vi båda bloggar.
Om jag kände henne skulle jag kanske kunna lägga till ett par till mindre saker (som favoritfärg eller en onaturlig kärlek till Ben&Jerrys, vad vet jag) men förmodligen skulle vi ha noll och intet gemensamt vad det gäller politiska åsikter, livsmål och just människosyn. Så varför blir jag förvånad??
Vi har blå regering, SD får fler och fler väljare och de svaga, utsatta och marginaliserade människorna får mindre förståelse och mindre hjälp. Varför blir jag ens upprörd för att en välbärgad företagare och uttalad feministmotståndare har en annan människosyn än mig??
 
Ska hon ha en vettig människosyn bara för att hon är en driven kvinna med en jättestor blogg??
Varför berör det mig så illa?? Blir jag egentligen förvånad varje gång hon hånar eller förminskar saker som är viktiga för mig och människor med samma livsåskådning som mig? Och framför allt:
Förväntar jag mig att sådana som mig ska kunna få henne att ändra sig??
 
Svaret på den sista frågan är ett uppgivet nej.
Lika lite som Katrin Z ändrar sig pga BlondinBellas "Size Me"-kampanj och ändrade sin syn på hur kvinnor ska se ut, så förväntar jag mig att Blondinbella ska förstå dem som faller utanför normen på andra sätt. Att hon ska förstå dem som inte känner sig hemma sin kropp eller de kvinnor som blir förfördelade för att de är just kvinnor. Hennes människosyn handlar om att alla som gnäller har en offerkofta över axlarna och alla kvinnor som förbigås när det ska rekryteras har sig själva att skylla.
"Allt kan avhjälpas med lite pepp och ett bättre självförtroende". Att män konstant kvoteras in för att de är just män är alla svaga kvinnors fel som inte insett sin potential...
 
Hon har inget att vinna på att försöka förstå och hon har allt att vinna på att upprätthålla strukturer och provocera feminister för att få fler träffar. Från och med nu ska jag sluta förvånas. Jag ska ge mothugg, jag ska kritisera henne och alla andra som har en unken människosyn men jag ska sluta hoppas på att hon och hennes gelikar ska se ljuset och göra avbön. (Det vore ett plus men jag ska inte sätta mitt hopp till just BlondinBellas förändring.)
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Okej, jag har haft det här inlägget "utkast"-mappen för att putsa på, i några dagar. Idag kollade jag igenom min länklista, i vanlig ordning, och såg att Fanny skrivit ett sååå mycket mer välformulerat inlägg på samma tema. (Crap, liksom men hon är sån...Välformulerad och smart.) Om ni gillar mitt inlägg ovan kommer ni att älska hennes. Klicka bara på länken!
Men jag blir glad varje gång jag kollar i min länklista. Den är full av smarta, kvinnor med vettig människosyn och de är dessutom mestadels feminister!! Jag behöver inte förvånas varje gång BB och hennes gelikar uttrycker sig som praktarslen eller har unken människosyn. Jag kan glädjas att det finns så många som jag delar åsikter med!!
 
God Lördag på er!!
 
 
 


Sofie

Sen har vi ju sånna som mig som måste vända allt till nått positivt... BB´s åsikter skapar rubriker och publicitet. "Tackvare" hennes omoderna synsätt diskuteras ämnet i hus och hem, på arbetsplatser och bland vänner. Kanske finns det någon med din kunskap inom ämnet som kan förklara för alla dessa människor vad det faktiskt handlar om... Precis som du fick mig att förstå vad det handlar om den där dagen på salongen för många år sedan...

Det är nog bara så att BB inte har suttit ner med någon som dig och diskuterat dessa ämnen... därav hennes okunskap...

Kram till dig, Julia!

Svar: Positivt är bra. Nästan alltid. BB´s problem med ordet "hen" och färgglada barn är lätt att se som positivt eftersom det, som du säger, skapar debatt och mer pålästa kan vinna över en och annan. I alla fall på sikt. Men när det kommer till det okönade omklädningsrummet är det svårt. Kanske till och med fel.Hon kränker och hånar människor som har det nog svårt med fördomar och okunskap ändå. Hur mycket debatt det än skapar så kan kränkningar aldrig bli positivt lika lite som rasism är positivt för att det skapar debatt. Kränker man, och förminskar andras smärta, vill jag inte bara argumentera emot., det gör mig uppriktigt ledsen att man kan se på människor så och om jag vore i behov av ett "okönat" omklädningsrum och någon kallade det "ett påhittat problem" skulle jag ha svårt att vara positiv. Problemet är också att dessa frågor är så marginaliserade att jag , och många med mig, inte är så pålästa. (Något jag försöker rätta till hos mig själv.) Där handlar det inte bara om olika synsätt utan om huruvida man ser på människor med empati eller som ett sätt att öka trafiken på sin blogg genom att öppet avfärda deras problem.
Hur engagerad jag än är så har jag väldigt lite att hämta hos någon som inte delar min syn på människor.

Positiva människor, som du, är ljuvliga. Mer glädje åt folket liksom! Men också mer empati för dem som faktiskt lider av hennes kränkningar. All publicitet är inte bra publicitet för de som redan känner sig utanför och äntligen vunnit en seger.

Hon får vara hur lite feminist hon vill för mig för hon gör mitt jobb (som feminist lättare) men hon får inte hoppa på en grupp människor som redan har det jobbigt. Då blir jag beklämd eftersom jag ändå någonstans vill tro att hon inte är känslolös.

Men på resten av hennes trams har jag inga problem med att se det positiva.
Bra att du påminde mig! Det blir lite tommare i Skeå utan Sofie, helt klart!
/Kram!
aliaslillamy



URL: http://silwer.blogg.se


SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma

Jag är lite sen på bollen här, men det ser jag som ett plus - för i bloggsvängen ska ju allt annars vara så himla färskt och nypublicerat, trots att vissa ämnen faktiskt aldrig blir för gamla... som detta till exempel!

Ditt inlägg är jättebra! Jag får också komplex av Fanny och Lady Dahmer och Fråga Ugglan som är så jäkla bra på att slå huvudet på spiken i raka, enkla, tydliga meningar - medan jag själv svävar ut och ordbajsar i all evighet, känns det som. Men alla har vi någonting helt eget att bidra med också, får vi inte glömma...

Jag har också funderat just på varför jag blir så besviken och upprörd av Blondinbellas inlägg. Jag läser inte ens hennes blogg i vanliga fall just för att hon är så ointressant i min värld, men dessa genusinlägg fick min kropp att gå upp på högvarv - pulsen steg, jag blev varm och så jäkla förbannad! Men det är väl just det faktum att hon når ut till så många och att hennes ord faktiskt spelar roll. Om hon var en liten bloggare, strunt samma, men det är ju HUR många människor som helst som läser det där - och håller med. Och det är otäckt.

Svar: Kul att du är här igen! Detta ämne ger mig nästan ont i magen. Jag känner också en kunskapstörst för jag inser (apropå okönat omklädningsrum) att jag har ett stort kunskapshål när det kommer till de frågorna (precis som BB uppenbarligen har, skillnaden mellan oss är förmodligen empati-biten). Det är det intressanta med att kritisera normer. Man hittar dem hela tiden och i sammanhang man inte tänkt på tidigare och då får man anledning att sätta sig in i nya frågor eller djupdyka i frågor man bara snuddat vid tidigare. Där är din blogg viktig för mig.
Hoppas du och dina kryar på er och får en trevlig helg!
aliaslillamy



URL: http://minasannaord.wordpress.com





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?