Tjock eller smal spelar ingen roll. Hon förväntas gå i försvar eller ÄNDRA PÅ SIG!

Jag har funderat en del på det här med Blondinbellas utvik, som hon gör för att visa
på att en kropp inte behöver vara pinnsmal för att vara vacker. För att stärka alla oss
andra som inte är modellsmala och visa på mångfald. Hon kallar det "size me".

Jag funderar lite på den här "hjälpen" eller vad man ska kalla det.
Den här ståndpunkten hon tagit då hon inte skäms för sin kropp och vill vidga vyerna
och krossa "size zero", som ju är ett otäckt, otäckt fenomen.

Jag som mullig kvinna tänker ändå tack, men nej tack.
För hon svingar vilt mot idealet men missar grundproblemet.
Att ideal i alla former alltid sänker någon men framför allt:
PROBLEMET ÄR ATT VI BRYR OSS SÅ OM VAD ANDRA TYCKER,
ATT VI KVINNOR BEDÖMS UTIFRÅN UTSEENDE
(oavsett vilket ideal som gäller, tjock eller smal)

När denna driftiga, smarta och vettiga tjej droppar kläderna så kan hon lika gärna säga:
"Bedöm mig"
"Säg att jag är okej"
"Tyck att jag är fin att vila ögonen på trots att jag inte är supersmal"

PROBLEMET MED OBJEKTIFIERING KVARSTÅR. KVINNOR bedöms efter utseende oavsett storlek och DÄR i ligger problemet som jag ser det. "Jag är inte jättesmal men jag viker ut mig för bedömning ändå och hoppas på godkännande". Goda intentioner men fel väg om ni frågar mig.

Size Zero är ett farligt ideal som förtjänar en rejäl skrevspark men inget är vunnet om vi istället böjjer oss för ett nytt ideal. Kan vi inte bara få vara som vi är och slippa försvara vårt utseende.
För det är precis det hon gör. Hon försvarar ett kurvigt ideal men ett ideal är det. Å så fort vi kvinnor inte lever upp till idealet så måste vi försvara det. Inget är så provocerande som en kvinna som är nöjd med sin kropp. Hon måste tas ned på jorden. Tjock eller smal spelar ingen roll. Hon förväntas gå i försvar eller ÄNDRA PÅ SIG! Om en smal kändis går upp får hon skit och om en kurvig ikon går ned så är hon en svikare. Ibland är det faan inte lätt att vara kvinna.

KAN VI SLUTA BEDÖMMA OSS SJÄLVA OCH VARANDRA UTIFRÅN UTSEENDE?!
En kan bara hoppas. Men vi kan vägra försvara vårt utseende.
Vi kan sluta kommentera andras utseende.
Vi kan sluta nära utseendefixering hos våra barn
och vi kan sluta fred med våra egna kroppar.

P.s Jag påstår INTE att det är lätt att vara man, men jag vill påstå att när det kommer till kroppsliga ideal så är vi kvinnor mer drabbade. Därför skriver jag om kvinnor. Men objektifiering av män är lika vidrigt. D.s


Bella

Kvinna ,kvinna du är SÅ otroligt bra på sätta pricken över i. Helt rätt av dig.

Kram



URL: http://brummelisa.bloggplatsen.se


Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Word! Håller med till fullo.



URL: http://ninaruthstrom.se


Sofie

Applåder till dig och detta inlägg!



Hoppas hela Familjen mår bra! Tänker på er.... Kramis





URL: http://sofiesilwer.blogg.se/


Hanna

Så jävla bra skrivet, exakt så känns det!



URL:


Malin

Word fina Julia! Enkelt, konkret utan krusiduller har du på ett mkt tydligt sätt beskrivit det komplexa med all sorts utvik. Detta må spridas!





URL: http://nilam-in-toto.com


Matilda

Bra skrivet! Mitt-i-prick som alltid.



URL: http://matildarodin.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?