Bakning, ett hot mot jämställdheten?

UnderbaraClara skriver idag om "husmorstrenden" som många finner hotande.
Återigen väljer man att lägga krut på att misskreditera en kvinnas intressen (som bakning,
inredning, ekologiskt tänkande och mindfullness) istället för att rikta sig mot de krafter som
ser till att kvinnor hamnar efter på lönestegen och väger lätt i maktbalansen.

UnderbaraClara är ingen hemmafru. Hon är, efter vad jag har sett en ung entreprenörssjäl.
En kreativ och modig kvinna som vågar välja lugn framför stress, recykling framför konsumtion
och hemlagat före halvfabrikat och tillsatser. Att hon är en karriärkvinna och lever i ett förhållande
där de delar lika på hushållssysslor är inget man lägger någon vikt vid. Herregud, kvinnan gillar
ju att baka! Per definition måste hon sitta fastnaglad i kvinnofällan!?

(På sätt och viss sitter vi väl alla i kvinnofällan - vi lever ju i detta samhälle men att bakning och ekologiskt tänkande skulle föra oss tillbaka till 50-talet. Nä. Fortafarande är det "jante" som gäller. Just nu får kvinlig frigörelse inte gå runt i klänning, baka bröd eller, framför allt, blogga om det. Varför måste alla foga sig i mallen? För mig är feminism inte något som begränsar utan som FRIGÖR.)

Är det inte så att män borde ha lite mer husmoder i sig? Istället för att kvinnor ska ställas
tillsvars för att de har intressen som är traditionellt "husmoderliga". De ÄR inga dåliga egenskaper
att värna om vår jord, sitt hem och sin familj. Det dåliga är att män, traditionellt sett, inte har
värnat om dessa värden. Poängen är väl att kvinnor inte ska behöva bära ansvaret för alla dessa värden själv?! Kvinnor som UnderbaraClara glorifierar inte
bilden av husliga sysslor för att locka kvinnor ner i kvinnofällan utan försöker inspirera kvinnor
OCH män att leva ett liv som sliter så lite på dem själva, och vår jord, som möjligt.

...och jaa. Skon klämmer på den tå i mig som älskar att baka, handla på loppis och plocka bär. Men vet ni va?
Min make gillar oxå de sakerna. Det är ett medvetet val att försöka leva lite lugnare, nyttigare och miljövänligare och det utesluter inte jämställdhet. Så länge det är medvetet så är det snarare tvärt om.




Nina Ruthström - bloggar från spinnsida

PRECIS det här handlar den bok som jag just nu läser om; Skriet från krnfamiljen.

ENligt den boken har jag gått i alla fällor man kan gå i som kvinna när man tror att man ä´lever jämlikt men egentligen är man mer ojämlik ´än kvinnorna på 70-talet.



Äsch, jag är lycklig. Jag älskar också att baka och plocka bär, koka sylt å lägga surdegar.



Liksom du tänker jag att feminism ska frigöra inte begränsa.

Poängen är väl att de kvinnor som inte gillar inredning, att baka eller koka sylt ska slippa. Men vi som gilalr det måste ju få hålla på.



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se


Visselpaj

Jag håller med om att feminism ska vara något som frigör istället för begränsar. Annars blir det ju som att gå från ett dike av vägen (kedja fast kvinnor vid spisen) till ett annat (tvinga kvinnor att inte vara traditionellt kvinnliga) och det vinner ju ingen på.



URL: http://visselpaj.se


Emma

Klokt! Jag läste för ett tag sedan ett liknande inlägg som mest handlade om att alla "idioter" som håller på att "pyssla, skapa och baka" mest gör det för att stressa andra kvinnor som då inte känner sig lika perfekta. Dessutom var undermeningen (eller heheh, den tydliga meningen) att det var praktpuckon som inte hade riktiga liv utan mest fotade bakverk och annat värdelöst istället för att glida omkring på något café i Stockholm eller köpa burkmat istället för att laga egen barnmat. Det fanns liksom inga alternativ att "jag vill göra det här eftersom jag tycker om det och det gör mig avslappnad utan "det här är mitt sociala arv att bära så därför bakar jag och kokar saft och lagar mat och...." ja, du förstår. Jag blir ärligt talat riktigt irriterad på de som inte förstår att vi alla har olika intressen och varvar ned på olika sätt.



URL: http://villemo.com/blog





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?