Feministisk nyhetstidning på nätet!

DN skriver idag om "Feministiskt Perspektiv", en nyhetstidning
på nätet som kommer att rapportera nyheter ur ett feministiskt
perspektiv.
Föreningen bakom projektet tänker lansera tidningen med
en nätsida i oktober. Man kan teckna sig för en prenumeration som
kommer att kosta 365kr/år. Alltså 1kr om dagen.

"Ett räkneverk tickar fram antalet och när man nått den magiska gränsen för presstöd,
1500 prenumeranter, räknar man med att köra i gång.

– Av en slump fick jag höra att det sedan två år tillbaka finns en tidning, ”Politiken.se”, som fungerar på det här sättet. Så det är fullt möjligt men fortfarande en pionjärgärning, säger Anna-Klara Bratt.

”Feministiskt Perspektiv” kommer inte att vara en kvinnotidning och inte en damtidning utan texterna ska skrivas utifrån en annan normbild än annan press.

– Jag är speciellt intresserad av hur ekonomiartiklarna ska se ut, säger Anna-Klara Bratt.

– I dag är en tvåbarnsfamilj oftast exemplet på hur en ekonomisk reform kommer att slå, finns det en ensamstående kvinna med i en text så är det ett lite ursäktat, inkvoterat undantag.

Bratt vill göra en tidning som är självklar i sitt genusperspektiv, som inte behöver förklara eller just ursäkta sig". DN

 

 

Underbart va´! Ska hålla ögon och öron öppna. Så fort jag vet var jag skriver under ska jag anmäla mig som prenumerant! Gonatt på er alla!






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?