Stressen av att stressa av och präktiga semester-stressare!

Glad i hågen gratulerar jag mig själv till en vecka semester extra eftersom jag snörvlat, grinat och hostat hela semestern. Jag andas ut eftersom inte hela semestern blivit förstörd och ser fram emot en vecka fri från hosta, snuva från helvetet och böldpest. Det senare var en attack av särskiljt illvilliga finnar men jag lovar er att för mig kändes det som att vara spetälsk!! Gömde mig i min lägenhet som vampyrer gömmer sig för solen och förbannade de soliga dagarna eftersom jag ändå inte orkade sola utan ville se skräp-TV... så det så!

Men innan jag klappar mig själv på axeln för det goda beslutet (att sjukskriva mig, har annars ångest över att vara hemma från jobbet) ska jag ta upp dagens ämne... (ni som följt med hitintills känner igen er) ångesten över en innehållslös semester!!

Hela året gnetar vi och arbetar och inte gör vi det bara (om sanningen måste fram) ur godheten i våra hjärtan. Dels vill vi tjäna uppehället, finansiera våra dåliga vanor (i mitt fall är ett urval: vackra böcker som jag aldrig hinner läsa och superhjältefilmer jag redan sett) och kanske en och annan öl på den lokala pubben. En lika stor morot är den hägrande semestern!! Alla som påstår att de bara jobbar för tillfredställelsen av ett väl utfört arbete borde få äta soppa med gaffel en vecka så ska de nog avsäga sig sitt "Carl-Bertil Jonsson-komplex" och erkänna!!

Alla våra drömmar, ambitioner och måsten kläms in på fyra ynka veckor som man ser som en hägrande bajja-majja på en festival efter för många blaskiga öl. Hur ofta hör vi människor säga "Hundens tänder behöver borstas - det hinner jag göra på semestern med en drink i handen" eller "Kitta om fönstrena - det hinner jag på semestern, i solen medan grillen får rätt temperatur" eller "träffa mina fastrar-det ska bli en trevlig semesterutflykt, med en öl i handen står jag ut".
Denne utopi mumlar vi fram som ett mantra under kalla vinterkvällar då vi bara vill krypa upp i soffan och självdö.
Hur går det då med alla storstilade planer frågar jag mig då??
Jaa, åtminstone i min värld händer följande: I paniken över att semestern går så fort försöker vi borsta hundens tänder emellan fönsterkittning (då det för övrigt regnar som om Noa precis byggt färdigt arken) och picknick med fastrar. Hunden blir nervös över den stressade tandvården och biter handen som borstar och på faster- picknicken serveras ingen öl utan istället har de med sig gitarrerna och vill sjunga gamla godingar från Lill-Babs storhetstid.

Jag ska skriva er på näsan semester blir sällan som vi tänkt oss! Och vad gör vi åt det??
Jo, vi gnäller på semester som om den vore ett levande ting och gormar som om det var semesters fel att vi klämmer in mer på semestern än vi gör i vår ikea-vagn. Kan vi verkligen skälla som bandhundar på semester som så troget kommer varje år i ur och skur eller ska vi ta en titt in i våra egna överansträngda hjärtan??

Att ta det lugnt och bara vara är inte ett personlighetsdrag som kommer med ens DNA!! Folk säger att"de inte är typen som kan bara ta det lugnt"... men här kommer sparken i pungen: VÄLDIGT FÅ MÄNNISKOR ÄR TYPEN SOM BARA KAN TA DET LUGNT PÅ SEMESTERN!! Om man bortser från en och annan pundare och allmänna latskallar så finns det väldigt få människor som "är typen" som kan lägga sig i hängmattan och bara slappna av. Det är i dagens samhälle en övningssak och en uppgift man tar sig an med samma entusiasm som alla andra semesteraktiviteter - annars är lugnet svårt att uppnå.

Om man säger sig vara av den rastlösa-typen...kom inte och gnäll om semestern blir stressig!!

Tre tips på vägen mot en lugnare sommar:
1/ GE FÖR I HELVETE INTE ANDRA DÅLIGT SAMVETE! Att stressa på semester och hinna med trettioelva renoveringsprojekt är inget att skryta över! Undrar hur duktig du känner dig när du GÅR IN I VÄGGEN och får panikångest på köpet!! Allt för att vara duktig och dessutom drar du ned de andra som vill vara lika duktiga... asigt!!!
2/Sluta ändra/göra planer utifrån vädret - snacka om att stressa upp sig i onödan!
3/Sluta se slöa dagar som bortkastade!! Annars är du ändå förtappad och borde tas ifrån rätten till dina egna beslut - om man inte kan glädja sig över små, långsamma och lugna guldkorn - ge faan i att ha semester och jobba på som duktiga flickor och pojkar.

Om ni vill ha en semester med mindre stress som faktiskt laddar om batterierna - sluta vara duktig och börja öva!!
En lugn själ kommer inte utan arbetsinsattsen. Nästa gång någon skryter över allt de hunnit med på semestern ska jag säga: "Men stackars dig, har du inte njutit någonting? Men det är ju klart, det är ju bara 47 veckor kvar till nästa semester!"
Glad sommar!!
P.s. Jag bemästrar föga konsten att bara njuta av semestern, men jag övar :) D.s





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?