Operation, Compartment, EDS

Förra våren, för över ett år sedan, blev jag remiterad till ortopeden i min stad för eventuellt "kroniskt compartment syndrom". Det betyder att muskelhinnorna kring musklerna i smalbenen (i mitt fall) är för trånga och varje gång jag anstränger mig för att gå så sväller muskeln. För mig känns det som att ha för trånga skridskor på sig för jämnan. En sprängande, dunkande smärta som gör det besvärligt att gå.
 
Ortopeden jag träffade hade inte läst remissen utan började surra om mina gallproblem... När han förstod varför jag var där klämde han på benen någon sekund och jag fick gå några meter varpå han misstroende frågade om jag verkligen inte kunde gå bättre. Jag sa nej och han förklarade att det inte kunde vara compartment då det drabbar idrottsmän och att det mest troligt inte fanns något problem men jag kunde ju vara värd att remiteras för en koll av blodtrycket i benen. (Några månader senare sa kirurgen som skulle undersöka det att mina gallproblem OCH smärta i benen mest troligt hade med psykisk störning att göra och rekomenderade yoga...) Nedslagen åkte jag hem från ortopeden och slog hela tanken på coppartment ur huvudet. Till saken hör att EDS och compartment ofta hör ihop (och att yoga är bland det sämsta man kan göra som EDS´are.
 
Ett år senare när jag hade ett vansinnigt dåligt period frågade min, nya, läkare om jag funderat på compartment. Han hade nämligen flera patienter med EDS som opererats. Jag berättade vad som hänt och han blev arg och remiterade till ett annat sjukhus för test. För någon månad sedan åkte jag och gjorde testet som innebär slangar i underbenets muskler och en promenad, på band, tills jag inte stod ut längre. Jag hade ingen tanke på att det faktiskt skulle kunna visa något. Jag ville inte ens åka av rädsla att bli utskrattad och kränkt. Men personalen var vänlig och fnös åt det tidigare bemötandet: så som min förre ortoped uttalat sig tänkte man för 30 år sedan...
Testet visade, utan tvekan, att jag hade compartment i båda benen. Min doktor remiterade direkt till ortopeden i en annan stad så jag skulle slippa de männisor som kränkt och idag har jag ett möte för att diskutera operation. Efter operationen planerar mina anhöriga att anmäla de instanser som missat detta samt kränkt mig. Jag orkar inte bry mig men uppskattar att de orkar bry sig. Jättemycket!
 
Jag är rätt nervös inför dagen. Jag har nästan inga goda erfarenheter av vården men jag måste försöka få hjälp. Operationen innebär inte att jag blir frisk men den kan göra mitt liv bättre. Förhoppningsvis mycket bättre. Eds har jag kvar men compartment kan opereras med goda resultat och ortopeden jag ska träffa imorgon ska vara expert. Jag har många frågor men hoppas på goda besked imorgon. Återkommer med mer information! Puss!


Regina

Hoppas det gick bra!
Var själv till läkaren idag och var så nervös att intebli tagen på allvar, men det gick bra :)
Lite sjukt att man blir så illa bemött ibland av några som ska hjälpa en!


Svar: Hej Regina! Vad skönt att det gick bra hos doktorn och hoppas att det inte var allvarligt. För mig gick det relativt bra, dvs läkaren var trevlig, ingen kränkte eller kallade mig tjock osv OCH jag ska opereras. Bara inte så snabbt som jag hoppats utan sent i höst. Jag får hoppas på att någon avbokar.Det är sjukt att man ska behöva oroa sig för ett taskigt bemötande. Något inom vården är trasigt och ingen verkar vilja laga det...
Puss på dig! / Julia
aliaslillamy



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?