Indien 3 - TheMummy

Jag hade tänkt skriva om mat men det får bero. Aptiten har gått ner något, kanske beror det på detta att jag inte är så sugen på skriva om just mat. Men trust me, det finns konstiga grejer!

 

Språket är svårt, det beror på flera saker tror jag, tempot, accenten och att de faktiskt inte talar engelska som jag är van det.

 

Andra språkfunderingar som uppstått mer från andra hållet, dvs hur jag ska uttrycka mig är tex följande. Ni vet hur mycket man tänker på en millisekund när man försöker hitta rätt uttryck på engelska. När jag skulle berätta för doktorn att jag hade svamp på tånaglarna hann jag tänka så här. ”Swamp”, nja inte alls korrekt, bara liknande, typ ljudhärmande. Mushrooms, inte heller bra, det är ju sånt som man gör soppa på och smörsteker och det vill jag inte ens tänka på att göra med det som finns under mina tånaglar. (Sorry, det här blev ju superäckligt). Jag fastnade vid fungus som verkade gå hem.

 

Det kryllar av människor med väldigt enkla sysslor som tex vakten som står vid trappen som leder ner mot stranden. Efter att vi setts ett antal gånger fick jag som en impuls att jag ville säga något lite annorlunda och mer riktat till honom som person, än ”morning” eller ”evening”. Han stod där i solgasset i full uniform, strumpor och skor. Det som kom för mig var ”you look hot” men jag hejdade mig i god tid. Ni vet, man hinner tänka mycket på en millisekund.

 

Min terapeut försökte idag fråga mig om jag ville ha en kudde under knäna. Hon gjorde upprepade försök med ”fillow” och jag kunde för mitt liv inte dechiffrera detta förrän hon gestikulerat en hel del.

 

Nu har jag fått två nya skumma behandlingar, men sköna minsann. Igår fick jag massage som vanligt och ni vet hur omfattande den är. Sedan klistrade dom fast en strut på mitt huvud och hällde i ”medicated oil” som var kropsstempererad. Så satt jag i 20 minuter, naken och oljig, medan min terapeut höll armen beskyddande runt mina axlar. Det känns skönt att det inte är dokumenterat i bild.

 

Jag har också fått behandling med olja! Surprise! Liggande på ett träbord med avtappning vid fötterna hällde två terapeuter kroppsvarm olja över mig, sida för sida. Här gick det inte åt några liter eller så, det jag kunde se var ungefär två tiolitershinkar. Det tog en bra stund. De stod på var sin sida och följde varandras rörelser upp och ner för kroppen och extremiteterna hällandes rikligt med olja. Det var inte lätt att vända sig när det var dags. Jag var som en smörklick på en het potatis och vi fick hjälpas åt att styra till det hela. När jag vara i position lade de små tygbitar strategiskt tex under stjärten som stoppar, ungefär som ett vedträ bakom ett hjul. När jag låg på mage spände jag mig för att ligga kvar men kom sedan på att det borde vara deras uppgift att se till att jag inte helt enkelt halkade ner och slurpade ut genom det lilla hålet längst ner.

 

Som final på denna behandling fick jag smal fillow under nacken så att huvudet lutades bakåt. Det satt ett kärl i ett rep i taket och det var fyllt med, gissa om ni kan, varm olja. Längst ner i kärlet fanns ett litet hål där det kom en smal stråle. Min terapeut satt nu tyst vid mitt huvud och styrde strålen fram och tillbaka över min panna medan oljan rann ner i mitt hår. Detta försiggick i ungefär en halvtimme. Medhjälparen fyllde på olja när det behövdes. Jag somnade.

 

Ni förstår. Det är inte lätt att tvätta håret. Det går åt en massa schampo och varmvattnet i min lilla beredare räcker inte alls till. Man får planera.

 

Ikväll, stor fest till vilken jag är högtidligen inbjuden. Dom har som sagt fixat sedan igår. En kille i alldeles för varma kläder för klimatet och uppgiften om det hade varit jag, bar kartonger med öl hela tiden medan jag åt lunch. Lovande. Men jag får som inte dricka alkohol för doktorn eller ………..

 

The Mummy






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?