Trollets namn

Namn har en alldeles särskild kraft. Kan man nämna trollets namn spricker det. Man får makt över demoner när man nämner dess namn.

 

Våra namn är inte bara kombinationer av bokstäver och ljud, de är en viktig del av vår identitet. Någon som älskar oss har valt åt oss ett namn någon gång. Det finns inga samhällen i världen där människorna inte har namn.

 

En av mina söner heter Boas. Vackert tycker jag, runt och varmt som en liten såndär kattsäng med ett svängt tak och med teddytyg på insidan. Ett bo, ett varmt och tryggt bo. Alla mina barn har fått vackra namn för att jag älskar dom.

 

Inget av mina barn har kallat mig vid mitt namn. Jag heter för dem mamma. En stor betydelsefull del av min identitet. Det är ok så klart. Min mamma har ett väldigt vacker namn. Ragnhild. För mej är hon mamma.

 

Idag hände något alldeles nytt. Mina barnbarn lekte i angränsande rum. De ville påkalla min uppmärksamhet för att jag skulle rädda dem från ett hål de ramlat ner i (!?!). Och, dom ropade Månika! Månika!

 

Detta blir det första av mina inlägg som refererar till de tolv år av mitt liv som jag utsattes för övergrepp. Ni förstår, det är viktigt att tala klarspråk. Övergrepp. Jag gick till kvinnojouren av en enda anledning. Att dom skulle tala om för mig, i klarspråk, att det var övergrepp jag varit utsatt för och att jag skulle/fick kalla den som utsatt mig för förövare. Det manipulativa våldet är svårt att se, beskriva och förstå. Desto viktigare är det att sätta ord på det. Det är avgörande att känna till demonens namn.

 

Dom sa.

Det du varit utsatt för är våld och övergrepp.

 

Dom sa också.

Vi känner igen din berättelse, det sker på samma sätt i olika kulturer och samhällsklasser.

 

Dom sa.

Han är en förövare och ska kallas vid sitt rätta namn.

 

Jag sa.

Tack, jag behöver ingenting med av er.

Tack.

 

Benämningar. Övergrepp. Förövare.

 

Under tolv år blev jag aldrig tilltalad med mitt namn. Aldrig. Inte nästan aldrig utan på riktigt aldrig som i inte en enda gång.  Jag blev heller inte tilltalad med något internt smeknamn eller öknamn som Monkan eller dylikt.  Inte med något mer allmänt smeksamt som älskling, gumman eller någonting ditåt. Aldrig. Aldrig som i inte en enda gång.

 

Namnlös.

 

Följaktligen blev jag heller aldrig presenterad. Det skulle ju ha krävt att han uttalat mitt namn eller på något annat sätt benämnt mig. Månika, min fru, kärringen, min kära eller vad som helst. Aldrig. Inte med en blick, gest eller med den minsta antydan i kroppsspråket kunde man utläsa att vi hörde ihop när vi kom till ett sammanhang som bestod av hans bekanta. Jag var helt bortkopplad och överlämnad till min egen förmåga att knyta kontakt och orientera i nya sammanhang. Så det gick väl bra kan man säga. Jag pratade med folk jag tyckte var trevliga. Det hände att jag diskuterade genusfrågor, tog mer plats ibland, mindre ibland, men satt aldrig ledsen i ett hörn.

 

Det var inte uppskattat. Till min förvåning blev jag upplyst om att vi inte längre kunde umgås med hans bekanta eftersom jag skrämt dem och eftersom de inte tyckte om mig. Blixt från en för mig klar himmel.

 

När dom namnlösa börjar ta plats är allt uppåt väggarna. Börjar finnas. Blir sedda. Kanske till och med blir uppskattade.

 

Det manipulativa våldet är svårt att se, beskriva och förstå. Vi har bara börjat. Men följ med om du vill, och känner du igen dej, hör av dej!

The Mummy



Calle

Jag fick smeknamn. Smeknamn som vid första lyssningen lät fint på något vis, kanske för att han sa det smeksamt. Första gången. Sedan kom föraktet krypande och smeknamnen blev till något annat, obestämbart men som fick mig att krympa och nästan försvinna. Jag blev den som blev tyst och ledsen i ett hörn. Det var inte heller bra för det blev också en anledning till att jag inte fick följa med för ingen ville umgås med mig för jag var otrevlig och självupptagen.

Det spelar ingen roll när en har med en förövare att göra. Du är alltid fel.



URL:


Thy Mummy

Alldeles mitt i prick! I relationer med personlighetsstörda förövare är det inte möjligt att vara rätt och det är sååå nedbrytande. Det måste jag skriva om.
Ledsen för dej. Det jag kan ge dej är i alla fall att pratar vi manipulation kan jag förstå vad det är du menar och säger. Det är minsann så sällsynt att jag tvekar att försöka berätta.
Men Calle, det är fint det, tycker jag!

The Mummy



URL:


Oxhen

För att du skriver om det, all kärlek <3

(min farmor hette Ragnhild och min äldsta dotter heter Ragnhild i mellannamn, det namnet klingar så vackert även i min värld)



URL: http://oxhen.wordpress.com/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?