Indien 2 - TheMummy

Nu har jag i tre dagar fått samma behandling. Plus ögondroppar som kommit till, och minus gheedrycken som inleder behandlingen varje dag. Tyvärr kände jag dag tre redan på väg till ayurvedacentret (30 sek promenad) att jag inte skulle klara av att behålla det i magen.

 

Doktorn träffade mig en stund. Jag har nu alltså träffat doktorn en stund varje dag. Dom frågar hur det är, om behandlingen är bra, om jag bajsat, om jag sover och har aptit. Sedan tar dom blodtryck och kollar pulsen. Det ni.

 

Mina behandlingar är mitt på dagen. Skit också, tänkte jag, som såg min dag upphackad och timmarna vid havet färre. Jag försökte boka om det hela men, då sade den milde herre som har den stora loggboken för behandlingar att nej, nej, nej, då skulle jag ju missa mitt yogapass. Just det.

 

En timmes yoga på nybörjarstadium före behandlingen. Helveeeetet vad min kropp protesterar, men hallååååå så skönt (ni förstår motsägelsen?) det är! Jag ser ju att dom andra typ viker ihop sig och bryter lemmarna hit och dit mycket bättre men vad gör det. Jag viker, bryter och sträcker så gott jag kan. Skulle behöva en nivå under nybörjare dock. Minst. Och hen drar över! Typ en och en halv timme långsamt, lågmält, extremt välinstruerat. Inhale, exhale, put your feet together, bend over backwords. Ja, ja jag gör så gott jag kan och hur orkar hen hålla på så länge och långsamt med nybörjarklantar som jag? Ingen skulle märka om det hoppades över och skyndades på men icke! Tvärt om. Det tar den tid det tar tydligen.

 

I receptionen för ayurvedabehandlingar står en skylt ”silence please”. Eftersom alla går barfota blir det verkligen tyst. Dom talar lågt, snabbt och otydligt. Visar med små otydliga gester var jag ska gå. Håller mig vid armen, bjuder på herbal water. En kryddstark och varm dryck som verkar vara en sådan där grej som bara måste vara nyttig, som den smakar.

 

Jag undrar, hur har dom det, dom här kvinnorna som arbetar här? Min terapeut gör två till tre behandlingar varje dag och det måste vara ett hästjobb. Herregud så hon jobbar. Och det känns som lite kärlek faktiskt. Får hon bra betalt? Vad har en auyrvedabehandlare för status?

 

Nu är det eftermiddag hemma hos er och hos mig är klockan typ halv åtta på kvällen och det är dags att äta middag. Stor buffe, tror jag ska räkna rätterna idag så får ni höra i morgon.

 

The Mummy

 

The Mummy



Syster yster

Långsamhetens lov är en av grejerna med Indien har jag förstått. När jag var där kunde vi ibland vänta löjligt länge på bagage, mat eller dryck. Det fick vi tåla. "Det kom väl nåt emellan" var något vi började säga till varandra. Ovant men inte helt oangenämt.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?