Filmvärlden är alltså inget undantag

Vad sägs om lite film i helgen! Yey! Jag är en filmälskare och Tv-serie nörd!
I Helgen tänker jag roa mig med att njuta av mina intressen och samtidigt lära
mig något nytt. Det nya heter Bechdel-testet och kan användas på film, tv, böcker
 osv. Det är ett test som synligör hur mycket (eller som jag tror, hur lite) kvinnor
representeras innom dessa media. Det är mycket enkelt. När man kikar film ställer
man sig tre frågor och vips är man förbannad... Eller glad beroende på hur bra
valda film klarar testet. Det betyder inte att man måste ritualbränna eventuella
filmer som failar (det betyder inte ens att de filmerna är dåliga) det enda det betyder
är att många filmer har en snedvriden könsfördelning och upprätthåller gängse
normer. Dvs att mannen tar upp det mesta utrymmet. Vissa filmer klarar testet men
kan likväl vara usla ur underhållningssynpunkt. Testet SYNLIGGÖR snedfördelning
vilket är viktigt om vi ska kunna ändra på något. Hur som helst:
 
- Finns det två, namngivna, kvinnor med i filmen (boken,Tv-serien...)?
- Pratar de med varandra?...
- ...Om något annat än män?
 

Skrämmande få klarar testet kan jag meddela. Vi har en ansenlig filmsamling varav den större delen failar grovt. Och jag har blivit, smärtsamt, medveten om ännu ett mönster som som missgynnar oss med snippa. Filmvärlden är alltså inget undantag. 





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?