Är det någon, som på allvar, tror att det skulle se likadant ut om män födde barn??

Varannan kvinna som föder vaginalt får förlossningsskador.
Sug på den! Undrar om den informationen ges till förlossningsrädda?
Förmodligen inte, informationen är nyför mig. Jag har aldrig varit
förlossningsrädd men börjar, ta mig djävulen, bli.
 
Informationen är viktig och ingen försöker ta ifrån alla er, med en bra upplevelse av vaginal förlossning, er upplevelse. Men några saker tål att tänkas på...
 
Jag hörde en gång en man beskriva sin frus förlossning som "Brutal" och "Barbarisk" och jag är böjd att hålla med. För hade män fött barn är jag rätt säker på att det skulle ha forskats fram ett säkert, smärtfritt och mindre brutalt sätt att få ut ungarna. Vissa män skulle föda "oldschool" och slå sig för bröstet men det allmänna sättet skulle se helt annorlunda ut. "Herregud, inte ska man behöva ligga och skrika i flera timmar i smärta" det vore ju barbariskt. Man skulle berätta historier om hur män födde förr i tiden och vi skulle förfasa oss över de stackars män som sprack från pung till anus. Jag tror vi skulle pumpa männen fulla med smärtstillande, utan hänsyn till ungen och sedan skule de få vila i veckor för att ta igen sig.
 
Men nu är det vi kvinnor som föder och jag säger inte att alla grejer ovan är att föredra. Jag säger inte ens att snitt, som jag själv fick, är att föredra. Jag vet helt enkelt för lite, men jag vet att 50% av alla kvinnor får förlossningsskador, som mörkas (eller inte förklaras) som skickas hem med ipren och när de ringer till vården för att de inte kan bajsa, sitta eller gå så antyds det att de är känsliga. En del blir säkert väl behandlade men många vittnar om en nonchalans som jag aldrig kunnat drömma om. Tänk dig att bli sydd från snippa till anus och sedan skickas hem för att ta hand om din lilla bebis.
 
Men när man är gravid och föder barn så är barnet första prioritet. Och det är väl okej men det präntas in i oss att vi ska vara så djävla tacksamma för att vi fått bära och föda barnet att vi ska knipa näbb och skratta oss igenom de faktiska skador som uppstår. Är det någon, som på allvar, tror att det skulle se likadant ut om män födde barn??
 
Och som sagt: Om du har haft en bra upplevelse, GRATTIS! Du tillhör de andra 50% som detta inlägg inte handlar om. Jag hade en bra förlossning men jag får ont i hjärtat när jag inser att så många har traumatiserats av sin förlossning. Jag har aldrig känt mig tryggare eller mer väl omhändertagen, av vården, än när jag födde. Men så snittades jag också.
 
Många är förlossningsrädda och de har fog för det.



Emelie

Jag håller helt med! Man blir ju mörkrädd. Jag hade tur och fick bara småsprickor men de läkte snabbt. Hade en underbar barnmorska men jag tänker på de stackarna som inte ens hade det

Svar: Just precis. Även om jag själv hade en god upplevelse av förlossning så kan jag ändå bli galen på hur det "får" gå till. Du verkar vara av den empatiska sorten. Kram till dig för det!
aliaslillamy



URL:


Petra

En otrolig överdrift.
Fråga dig alltid vem/vilka som ligger bakom detta.
Jag tror det är Gudrun Schyman.
Hon ligger bakom hästkött i lasagne också.
Tror jag.

http://jagforklarar.blogspot.se/2013/02/jag-visar-internet-for-gammelfarmor-7.html



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?