Konstig barnbok

Jag har tagit för givet att de flesta barnböcker som säljs nu för tiden
är relativt pedagogiska och fria från konstigheter. På genusfronten
förväntar jag mig inte att de ska vara så medvetna, där är det bara
Olika förlag och Sagolikt Bokförlag som man kan lita på.
(Klicka på de understrykna för att komma till dem)
Men att MAX skulle ha en såhär medetida konfliktlösning trodde jag inte.
 

 

 

 

 
Att Max slår ankan är väl en sak. De flesta barn gör ju bort sig och reagerar med våld någon gång men det sista ordet i boken "Haha". Jag blir faktiskt lite chockad... Just nu läser vi inte den här för barnen, jag har gömt den. Om något år kan jag tänka mig läsa den då man kan resonera med barnen om Max beteende. Alla böcker behöver inte vara rosafluffiga men sensmoralen här handlar ju om skadeglädjen när man hämnas en oförrätt. I jämförelse med världsproblemen är det väl ingen stor grej men här i mitt hem där allt går ut på barnen och vilka signaler jag skickar så är den inte okej så länge vi inte kan prata om den. Dessutom förmedlar bilderna i resten av boken en ganska dryg liten kille som inte vill dela med sig. Inte uppbyggligt för två brorsor som gärna bråkar om varenda leksak.
 


Sofia Ekström

alltså va?! haha?! Mitt svar på det blir nog: haha. (cuz it's a joke, right?)



URL: http://ekstromsofia.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?