Världens finaste bild

För några veckor sedan tog nyheterna upp att en fotograf
som tog bilder på förskolor erbjöd föräldrarna retuschering
för en extra summa. Vissa blev upprörda, andra menade
att det kan likställas med att man kammar barnet extra innan
fotografering. Det ska tilläggas att företaget ifråga, i första hand,
menat att man kan ta bort blåmärken eller smuts, inte retuschera midjor
och hudton. Men ändå...
 
Men. Ändå.
 
Mitt problem med företeelsen handlar inte om enstaka föräldrars önskan
om att radera ett blåmärke ur historien utan om att flytta gränser. Kamning
av barn är allmänt accepterat och knappast en osann bild av verkligheten.
Medan retuch av skönhetsfläckar flyttar gränsen framåt för utseendefixeringen
samtidigt som den ger en mer eller mindre sanningsenlig bild
 
Om mina barn tittade på sina bilder och upptäckte att man tagit bort blåmärket från skridskoåkningen, eller grötfläcken från morgonens frukostkrig, skulle jag skämmas. Jag skulle skämmas för att jag talat om för dem att de "skönhetsfläckarna" var något att skämmas över. Att de hade "fläckar" som jag velat radera ut och få ut en bild där de är perfekta. Att steget från kamning inte är långt, är inte relevant, jag VILL inte flytta den gränsen. Nästa steg, som inte är så långt borta, är att jag färgar deras hår eller sminkar över eksem. Att jag gör sådant själv är budskap nog om att man inte duger som man är utan att man behöver göra om historien.
 
Visst, det är ingen Big Deal, men det gör mig illa till mods...
 

Världens finaste bebbs och världens finaste bild
 


Mormorsmor

Tack för bilder dagens är fin
mmm



URL:


mormorsmor

Ps har dom klippt sej ???????



URL:


Matilda

You blow my mind. Så "mitt i prick".



URL: http://matildarodin.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?