Vardagsmorgon

Idag börjar liksom veckan för mig. Maken var ju ledig igår
och då är det liksom inte vardag i gula huset. Neeehej då!
Men idag sparkade vi igång arbetsveckan. Bebbarna satte
genast igång med att smaka igenom sina leksaker, testa röstresurserna
och peta varandra i ögonen. Mamman dricker kaffe och försöker
förhindra de allvarligaste ögonskadorna.

Huvudet surrar av uttryck och förklaringar från boken jag läser.
"Ditt kompetenta barn" av Jesper Juul. Hela hans resonemang bygger på
frågan många föräldrar ställer sig: "Vilken METOD ska jag använda för att fostra mitt barn?"

Han vänder upp och nedpå begreppen när han ställer den logiska frågan:
"Behövs metoder och fostran (i klassisk mening) alls".

Han menar, om jag förstår honom rätt, att en bra relation mellan vuxna och barn (och i alla relationer mellan vuxna) bygger på jämlikhet och respekt. Att det handlar om att förstå sitt kompetenta barn, inte fostra det rätt. I alla tider har barnuppfostran grundats i tanken att barn från början är fel och att vårt ansvar som föräldrar är att fostra dem rätt. Men om det ursprungliga antagandet är fel, dvs att barn är rätt från början (kompetenta) hur ska vi då förhålla oss till barnen? Min slutsatts blir, i alla fall, att om vi anser våra barn inkompetenta så är det VÅR tolkning av deras beteende som är INKOMPETENT...

Det är så mycket klokt att fundera på så mitt huvud, fullkomligen, sprakar som ett fyrverkeri när jag försöker få ordning på all kunskap.

SAMARBETE
INTEGRITET
SJÄLVKÄNSLA

är några av nyckelorden så här långt.



mmm

Att älska barnen räcker långt, men jag har upptäckt att man blir en rasande tiger om någon gör mitt barn illa.Du gör nog det bästa.



URL:


Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Kul att du läser boken. Vad jag tycker om den vet du ju redan.



URL: http://ninaruthstrom.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?