Jag reser ragg så fort jag hör det där lilla "men:et" i uttalanden om diverse hemskheter

Konceptet "Hen får väl skylla sig själv om hen inte säger ifrån" retar mig till vansinne.
För folk använder den meningen för att försvara fortsatta övergrepp/utnyttjande.

Specifikt används det så när någon är "för snäll" och inte säger ifrån när folk utnyttjar den
snällheten. Om jag fortsätter be en utsliten och snäll person om hjälp fast än jag vet att det
sliter ut personen i fråga så är jag elak. Jag kan aldrig skylla min egen elakhet på den andres
snällhet. Aldrig. Fy fan va less jag blir!

En del försöker till och med försvara sin elakhet med att de "lär den snälle och slitna" genom att pressa dem att tillslut säga ifrån.

HUR kan man vara FÖR snäll?
Om en när och kär sliter ut sig för min skull är det väl BARA på mitt ansvar, så länge jag VET att så är fallet. Det är min uppgift att sluta be den personen om hjälp och fortsätter jag för att personen är för feg för att säga nej så gör jag illa den personen. Jag utnyttjar läget.

Man ursäktar ren elakhet med att lägga över bördan på offret.
Djääävligt praktiskt!

(Naturligtvis kan folk må bra av att ryta ifrån och utvecklas av att säga nej men det ska inte användas som ursäkt för att bränna ut snälla människor. Och det är naturligtvis inte fel att be
om hjälp i rimliga portioner av friska och villiga människor.)

Snäll blir ett negativt ord liksom duktig.
Är det vettigt att ladda, ursprungligen, positiva ord med negativt innehåll och hån?
Är det ett problem att folk är för snälla men bra att folk roffar åt sig?
Vår retorik tenderar ofta att, i olika situationer, lägga skulden helt eller delvis på offret.
Även när det kommer till våldsbrott:

"Vad hemskt att hon blev våldtagen, men vad hade hon ute att göra klockan två på natten?"

Jag reser ragg så fort jag hör det där lilla "men:et" i uttalanden om diverse hemskheter.


Sofia Ekström

jag är nog kär i dig nu.



URL: http://ekstromsofia.blogg.se/


N

Oxå kär i dig



URL: http://Ninaruthstrom.se


Matilda

Som vanligt förundras jag över din förmåga att skriva ner dina åsikter. Rätt och rakt på. Så bra!



URL: http://matildarodin.blogg.se/


moster

Visst ligger det på allas ansvar att sätta rimliga gränser för sin integritet men ofta glömmer man att människor har olika styrka. Det är inte lätt att säga ifrån till en person som är mycket starkare än en själv i fråga om självkänsla, självförtroende, drivkraft eller ren vilja att manipulera. Samlar man då kraft alldeles för länge för att ryta ifrån kan det bli i orimliga proportioner, och då ligger skulden likt förbannat på en själv. Nåväl. Jag tycker att snäll är ett positivt ord om man menar snäll på riktigt, inte martyrskap, manipulation etc. Duktig är också ett ord som fått oförtjänt dåligt rykte. Nåväl, idag fredag ska jag försöka vara både snäll och duktig! Kram!



URL:


jenny p

Har gått lite i samma tankar, fast kring PATRIARKATET istället... Jag HATAR när folk säger "men kvinnor hjälper ju till och upprätthåller patriarkatet de oxå"... Det finns så OÄNDLIGT MYCKET jag har att säga kring det. För handlar det inte lite om samma sak? Vi rakar ju benen, utbildar oss till kvinnoyrken, snackar skit om varann osv. VI FÅR SKYLLA OSS SJÄLVA med andra ord... Hatahata. Fast älska din blogg!



URL: http://brunheten.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?