Får slarv-mammor vårda barn?

Häromdagen "ormade" sig Otto ur sängen!
Jag vaknade av en duns, följt av ett vrål.

Pojkarnas säng står ju med den öppna sidan mot min säng men jag hade lämnat en glipa, på typ 3-4 decimeter mellan våra sängar för att lättare kunna gå upp och värma mat. De har "ormat" sig lite tidigare, så jag borde varit beredd, men då har de alltid ormat nedåt i sängen så man hittat dem i tryggt förvar (ihopkurade) där de borde haft fötterna. Nu hade Otto alltså "ormat" i uppförsbacke och ramlat ner i glipan mellan sängarna... Ett fall på ca 0,5m. Min första tanke var att ringa 112. Men eftersom barnet skrek och verkade livligt så kände jag igenom hela hans lilla kropp och konstaterade att han både slutat grina och dessutom börjat skratta. Det kittlades väl när jag kände och klämde.

Jag lugnade ner mig, ringde maken och därefter sjukvårdsrådgivningen. De tyckte jag kunde avvakta eftersom han verkade så oskadd men ville att jag skulle höra av mig ifall han började kräkas eller verka slö.

Mitt i kaoset av känslor, skrik och förvirring är skammen tydligast. Jag BORDE ha vetat bättre!
Vad ska de säga när jag ringer sköterskan? HUR oansvarig ska de tycka att jag är? Brottsligt oansvarig eller bara lite otänkt? Tänk om de kommer och tar barnen från mig för att "sådana slarv-mammor kan ju inte få vårda barn"? Sedan kom skammen över att jag överhuvud taget funderar över hur JAG uppfattas när mitt barn kanske är skadat. Borde jag ha ringt 112 direkt?

Nu med lite distans kan jag vara lite ömsint mot mig själv å inte bara puckla på mig, men jag är fortfarande skakad. Från och med nu blir det jag som får "orma" mig över sängen efter mat för glipan är ett minne blott!


Frida

Det kanske är en mild tröst, men de flesta av oss har nog haft barn som ramlat ur sängen, jag känner absolut igen känslorna runt det!



URL:


Alex

Voj voj Julia, kom ihåg att jag jobbar på soc. Det här går naturligtvis direkt till barnavårdsavdelningen, utan att passera gå.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?