Min mamma sparkar rumpa!!

Mor min brukar skicka ut "Veckans ord" till sina arbetskamrater.
I dessa texter tar hon upp ord/uttryck som är svåra att förstå, som lätt blir misshandlade eller som yttras utan eftertanke. Jag tänkte förgylla er fredag med texten hon skrivit om jämställdhet.
Läs och njut!

Jag träffar med jämna mellanrum i livet personer som hävdar att det tycker
att det blivit för jämställt/jämlikt mellan män och kvinnor. Det infinner
sig momentant avsevärda svårigheter att tolka detta uttryck. Jag menar,
tänker er en våg. Skålarna väger exakt jämnt men sedan händer något och de
väger plötsligt MER jämt, kanske till och med för mycket jämnt. Jag frågar
bara HUR GÅR DET TILL??

Tänker er två lika långa snören. De är lika. Exakt vad skulle inträffa för
att de skulle bli likare än lika långa? Hur mycket likare än exakt lik kan
man bli? Känner ni att hjärnan slår knut på sig själv inför detta så kan
jag tala om att det är precis vad min också gör. Men, jag har väl i
ärlighetens namn en liten aning om vad man kan tänkas mena när man
uttrycker att det är för jämställt/jämlikt mellan män och kvinnor. En helt
annan aspekt av detta är att jag inte delar den diffusa syn på saken som
man försöker förfäkta.

Viktigt i genussamtalet, men även i samtalet kring grupper som har olika
förutsättningar i samhället, är att skilja på begreppen jämlikhet och
jämställdhet.
Jämlikhet tror jag att mycket få av oss vill ha. Det skulle innebära att
alla behandlas lika oavsett förutsättningar. Alltså skulle
funktionshindrade och människor som på andra sätt är begränsade konkurrera
och leva på samma villkor som alla andra. Jämlikhet vill vi tex ha inför
lagen. Begår vi brott ska det inte spela någon roll om vi är
rullstolsburna, eller fungerar optimalt i alla avseenden. Men, även här
finns undantag då vi ser att jämlikhet är en princip som inte ens med
avseende på brott blir bra under alla omständigheter. Undantag för
jämlikhet inför lagen finns tex om vi är psykiskt sjuka eller om vi är
barn, på så sätt att påföljder för brott kan se annorlunda ut.

Jämställdhet däremot innebär att vi alla har rätt att åtnjuta alla
mänskliga och samhälleliga rättigheter och tillgångar oavsett på vilken
nivå vi fungerar eller vad vi kan bidra med, vilken tro eller vilka
sexuella preferenser vi har, varifrån vi kommer eller vilket kön vi har.
Äktenskapets juridik har en jämställdhetspoäng i det att man inom
äktenskapet rent juridiskt har rätt att ha samma levnadsstandard som sin
make/maka även om man bidrar med mindre inkomst.

Har ni orkat genom texten till denna punkt är ni att gratulera. Den var
lite mastig eller hur?

Med vänligaste hälsning
Månika Morén Burström

Jag upprepar: Min mamma sparkar rumpa!
Kärlek och harmoni!


Alex

Eller hur gör hon!! Jag ska banne mej skriva ut det och hänga upp det på min dörr på jobbet, om din kloka moder så tillåter.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?