Jag, en äckelpotta?

För er som undrar hur jag beter mig för att sköta hygienen, utan schampo, tvål, ansiktscremer, deodorant och annat otyg, kommer här en kort lista:
(Allt är mer eller mindre stulet från duktiga No Poo:are som Lady Dahmer eller från lockig.se)

Istället för:

Duschgel/creme/tvål -
Använder jag duscholja (en ekologisk olja, tex raps, oliv
eller mandel, med några droppar eterisk olja för doft.
Man blir ren - jag lovar!

Ansiktsrengörande tvål
- Använder jag en klick honung, mandelolja, ricinolja.
Tar bort sminkrester och smuts perfekt!

Schampo
- Använder jag ägg, bikarbonat, äppelcidervinäger och silikonfritt balsam.
Mitt hår har aldrig mått så bra!

Ansiktsvatten
- Använder jag 50% vatten + 50% Äppelcidervinäger.

Deodorant - Använder jag Thailändsk saltsten, deodorant-kaka utan aluminiumklorid
eller cocos-puder från Lush. Mindre svettlukt än med deodorant!

Ansiktscreme - Använder jag mandelolja (funderar på att prova jojobaolja)
eller AloeVera gel. Huden är mjuk och smidig!

Bodylotion
- Använder jag sheasmör eller olja men behövs sällan då jag duschar med olja.

Kroppsskrubb - Använder jag en blandning av rapsolja och socker. Blir mjuk som en persika!

Ansiktspeeling
- Använder jag en blandning på bikarbonat och ricinolja.

Jag ser fram emot att utöka listan allt eftersom jag testar nya recept och ideér, alla stulna från smarta människor :)

Kärlek och harmoni!


Tess

Hej! Jag är liksom du en nopooare (I love it btw!) men jag tänkte bara reda ut begreppet thailändsk saltsten (kallas även thaisten, kristallsten mm). Thaisten är en påhittad benämning av kristalliserad alun. Alun består av kaliumaluminiumsulfat och är alltså inte alls fri från aluminium som man skulle kunna tro, däremot är det en aluminiumförening som är mycket mildare mot huden och bakteriedödande, vilket man ju vill att en deo ska vara. Kanske visste du detta redan och då är världen som den ska vara :-) Jag blir bara irriterad på att de som säljer dessa alunstenar inte kan benämna dem vid dess rätta namn utan väljer att linda in dem i obskyra namn som för tankarna någon annanstans.



Ha det gott!

Tess



P.S Alun har används länge som deo, bakteridödande och även som sammandragande och blodstillande medel, till exempel på små sår. Kan vara bra att veta om man har med sig alunstenen i necessären och gör illa sig någon gång. Bara blöt den i vatten och stryk på!



URL:


Melissa

Hej

Det låter fantastiskt... jag är jätte glad föratt det finns sådanna alternativer som jag aldrig hade hört om... keep on testing!

:)



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?