Bajsbullar - By request :)

Efter mitt förra inlägg sitter jag här och slö-surfar
när en kommentar från rara Bambi trillar in.
Hon påpekade att jag hållit inne med recepten!!
Glad blev jag, för jag trodde nog inte att någon var
intresserad av receptet på något som finns under
kategorin "Fula men Goda" och börjar med ordet BAJS...

Men jag anar en själsfrände när någon kan se förbi
både fulhet och bajs. Därför börjar jag med att
publicera receptet på Bajsbullarna eftersom det
är ett bitvis påhittat recept och inte finns nedskrivet
någonstans. De ÄR faktiskt sjukt goda, och busenkla!
Resten av recepten kommer framöver.

Julias Bajsbullar (ca 25st):

25g jäst (för söta degar)
2 dl kall mjölk                 
200g rumsvarmt äkta smör
2 msk strösocker            
ca 6 dl vetemjöl                       

Smula jästen i en bunke och häll på mjölken - rör tills jästen löst upp sig.
Hacka smöret i mindre bitar och tillsätt tillsammans med socker och mjöl.
Arbeta snabbt ihop till smidig deg. (Här hjälper det att använda händerna.)
Kavla ut degen på mjölat bord (den är lite kletig men så ska det va´) till
en fyrkant på cirkus 40*40cm (give or take). Skär i fyrkanter ca 8*8cm.

Blanda:
100g smör
3msk strösocker
3tsk vaniljsocker
och 3msk kakao

Lägg en plutt chokladfyllning på varje fyrkant och vik in hörnen omlott.
Nyp ihop dem lite så de håller ihop. Pyttsa "knytena" i vackra bullformar.
(Om du inte har vackra går det bra med fula, men vackra är att föredra. Mina
är köpta på Indiska.) Låt jäsa under bakduk i ca 2 timmar eller till (typ) dubbel
storlek. Sätt ugnen på 250g. Pensla de jästa bullarna med uppvispat ägg och grädda
i mitten av ugnen i 5-8 minuter. De ska få en gyllenbrun färg.

Om man vill kan man vispa ihop 1,5dl florsocker m. 1msk vatten och glacera dem med när de svalnat. Perfekta att ha m. på picknick!! Varning: Fyllningen blir varmare än bullen och man kan bränna tungan om man är för glupsk!! (Been there, done that!)

Kärlek och harmoni!



Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Kul att du ville dela med dej. Själv ÄLSKAR jag bullar med choklad.



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se


♥ ♥ ♥ BAMBI - nybliven 2-barnsmamma!! ♥ ♥ ♥

Måste ju testa! Tack för att du delade med dig :)



URL: http://bambi.blogg.se/


Jenny Andersson

Hejsan Julia.

Kom till din blogg via Sofies.

Mycket intressant blogg,speciellt då du liksom jag tycker om att baka och göra massa annat gott.

Måste pröva baka bajsbullarna.

Jag har också tänkt jag ska prova macarones,men det blir som aldrig för att man hört att det är svårt.

Men måste verkligen göra dom.

Finns ju så många fina färger man kan göra dom i.

Ha en trevlig semester är ju inte så länge kvar nu.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?