SmåkaksParadoxen

Jag är egentligen ingen småkaks-tjej...
Det kan tyckas vara en paradox med tanke
på allt mitt bakande. Men som jag tidigare
skrivit så använder jag bakningen som ett
ångestdämpande medel. Dessutom tycker jag
det är otroligt kul att baka dem och bjuda
småkaksälskare på. Småkakor går snabbt att
svänga ihop, man kan prova massor av
smaker och de är roliga att bygga torn med.
Kort sagt, go´vänner: Baka småkakor!

När jag till äventyrs äter småkakor själv
så har jag en given favorit. Den kakan är
spröd och saftig på samma gång och är, när
man kommer igång, riktigt begärlig. Det
jag talar om är självklart VANILJHORNET.
En klassisk kaka på julbordet i vår familj
och mycket bra för mina allergiska vänner
då den varken innehåller mjölk eller ägg
och med fördel kan bakas på glutenfritt
mjöl... Enda problemet är, fastän degen
är busenkel, att de är så förbaskat jobbiga
att forma till djävulshorn!! Jag hatar att
pilla, trixa och ändå bara få något som,
med lite fantasi, kan tolkas som kantstötta
minibananer!! ...och att få på den sockret
utan att de faller ihop till molekyler!!?

En dag, när mina kantstötta minibananer
än en gång uppgivit ett litet poff och runnit
som sand mellan mina fingrar, gav jag upp!

Från den dagen vankades "vanilj-stenar"
i mitt kök. Jag rullade små klumpar och gräddade.
Samma smak men inte så snitsiga.

Igår när min kära (och allergiska) vän
Jossan skulle komma ville jag baka något
gott till kaffet. Vi hinkar kaffe och surrar,
som om det inte fanns någon morgondag,
när vi träffas. Tanken föll på vaniljhorn
VANILJSTENAR men det vore kul att piffa till
dem lite...

Sagt och gjort, jag fyllde dem med rabarber-
-marmelad och plötsligt hade jag en lyxig
och ljuvlig kaka!!



Recept: (lite improviserat sådär...)

Vispa ihop:

5dl vetemjöl
200g smör
2msk äkta vaniljsocker

Forma till små bollar och lägg i småbrödsformar. Peta ett hål med fingret och fyll med rabarbermarmelad. Grädda i 175 C i ca 15 min. Rör ihop några droppar vatten med lite florsocker och ringla över kakorna!! Detta är småkakor i min smak!!

Kärlek och harmoni!


Josefine

Och supergoda var de också!!!! Julia skämmer bort mig, jag kommer dit på kaffe och jättegoda kakor bakade efter mina allergier och när jag åker hem har jag en påse i väskan med kakor med mig!!!! Kram på dig!



URL:


Dom kallar mig Yngve

Jag gillar verkligen det du skrivit om dig själv i högerspalten. Välformulerad och intressant information, och med en personlighet som verkar lätt att fatta gott tycke för. Och apropå gott: de där kakorna ser syndigt mumsiga ut! Själv är jag helt värdelös på att baka - mest för att jag tycker att det är tråkigt - men själva ätandet säger jag aldrig nej till ;D



Och tack så väldigt för din kommentar i min blogg. Den värmde. Tack!





URL: http://antipod.blogg.se/


Dom kallar mig Yngve

Jag gillar verkligen det du skrivit om dig själv i högerspalten. Välformulerad och intressant information, och med en personlighet som verkar lätt att fatta gott tycke för. Och apropå gott: de där kakorna ser syndigt mumsiga ut! Själv är jag helt värdelös på att baka - mest för att jag tycker att det är tråkigt - men själva ätandet säger jag aldrig nej till ;D



Och tack så väldigt för din kommentar i min blogg. Den värmde. Tack!





URL: http://antipod.blogg.se/


Dom kallar mig Yngve

...Och naturligtvis skulle det bara bli en kommentar, men mitt internet började strula och då kunde jag inte se om den första hade lyckats bli skickad. Oh well. Så kan det gå!



URL: http://antipod.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?