Bakning = Terapi

Jag bombarderar er med recept.
Är medveten om det. Men jag bakar,
funderar och processar just nu.
Rör ihop en smet, knådar en varm deg
eller hittar nya smaksensationer.
Det är terapi. Aldrig umgås jag så
intensivt med mig själv och mina
tankar som i köket. Bland burkar,
kavlar och äggskal kan tankar löpa
fritt medan händerna får arbeta.
När degen bearbetas, bearbetar jag
det senaste årets sorger och besvikelser.
Liv som aldrig fick leva, ännu en jul
utan egen familj och ännu en vår.
Just nu lever jag i lugn förtvivlan.

Jag mal ner det som hänt.
Tänker ömsom argt ömsom ömt om mig själv
och vill vidare. Framför allt samlar jag mod
medan jag knådar, vispar och gräddar.
Jag vill hitta modet att försöka igen.
Tänker att vad som än händer kan jag
alltid baka. Jag kan alltid fly in i köket.
Visa min kärlek till maken, familj och
vänner via söta småkakor och fyllda
vetebröd.

Idag blev det 5 liter rabarbersaft.
2 liter vita vinbärssaft med vanilj.
20 tekakor, ett experiment som bygger
på havregrynsgröt och blev luftiga,
saftiga bröd.






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?