Astronauter vs Grottmän

Frågeställnigen är som ovan, om 5st astronauter var ute och gick (jaa, fråga mig inte varför) och plötsligt stötte på 5st tvättäkta grottmän och de av någon anledning skulle börja slåss...Vem skulle vinna???

Nu undrar ni förmodligen varför de börjar slåss...
Jaa, inte vet jag! Kanske retade astronauterna grottmännen för deras frisyrer eller antydde att deras stora "Stenålders-klubbor" var en kompensation för någon sorts tillkortakommande...

Kanske tyckte grottmännen att astronauternas dräkter var töntiga och fnissade...
eller kanske störde de sig på varandra såsom människor som vaknat på fel sida lätt gör.

Hur som helst är tviste-frågan inte särskillt viktig. Däremot är frågan som jag intresserar mig för följande: I en kamp på liv och död, kan människans utveckling de senaste tusentals åren (i form av astronauter) slå dessa män och kvinnor vars liv gott ut på att överleva i mycket karga förhållanden??
Kan träning i saker som teambuilding, problemlösning och logiskt tänkande slå den brutala överlevnadsinstinkten?

Nu poppar frågorna upp i era huvuden som bananflugor under rötmånaden. Så låt mig besvara dem så vagt jag kan utan att för den sakens skull ge er ett svar eller leda er mot min uppfattning.

5 svar i jakten på svaret på frågan Astronauter vs Grottmän:

1. Fråga- Har de tid att förbereda sig, planera och peppa upp sig?
Svar- Det beror på omständigheterna... de kan välja att  retirera, springa,
gömma sig eller prata ihop sig men förr eller senare är de ödesbestämda
att slåss. Ni kanske tror att astronauterna har nytta av tid till planering men
vad är det som säger att grottmännen kommer att ge dom den tiden?
Inget förrutom striden är förutbestämt, vad som helst kan hända!

2. Fråga- Har de med sig vapen från sin respektive tidsålder?
Svar- Nej! De får klara sig med vad de kan hitta, tillverka och uppfinna.

3. Fråga- I vilken terräng ska denna strid utkämpas?
Svar- De möts på ett fält med omkringliggande skog. Ingen
chans till komunikation med omvärlden finns. Men för att
vara lite mer specifik så kan vi bestämma att skogen är av
typisk Nordisk karraktär med allt vad det innebär av flora och
djurliv.

4. Fråga- Vilken tid befinner de sig i?
Svar-det bestämmer du, vill du ha skogstokiga
mammutar eller vanlig brunbjörn är det upp till
dig som ska besvara frågan. Men för att göra
detta rättvist kanske vi ska vara så tidsneutrala
som möjligt.

5. Fråga- Varför slåss de?
Svar- Inte vet jag!!! Det är oviktigt
sa jag ju!! Men om motivation kan
vara en faktor så kan vi väl säga att
annledningen är samma som i de flesta
strider: Rädsla för det som är nytt och främmande.

Frågeställningen är enkel i sin utformning men ändå är det ingen jag frågat som kan besvara den utifrån "utveckling vs överlevnad" alla ska ha så mkt information som möjligt för att kunna ge ett så bra svar som möjligt!! Detta är inte lågstadiet och jag är inte fröken Ulla som kan ge er en guldstjärna om jag är nöjd med svaret!!
Detta är lite som när någon frågar dig om du tror på gud eller inte. Då kräver du inte alla svar.
Då låter det inte såhär:
"Hmm, få se nu... först måste jag ha all information, annars kan jag inte svara på frågan."
"Jaa, men nu finns inte all information, så vad tror du?"
"Njaa, jag måste ändå få ställa några frågor."
"Glöm det!! Nu svara du utifrån vad du tror"

I frågan om meningen med livet svarar folk utifrån tro, känsla!
Prova göra det här utan att ha all information - det är ju bara på skojj för guds skull!
Prova - det gör inte ont!
Men kanske känner vi oss rasistiska mot endera sidan om vi svarar utifrån en icke underbyggd övertygelse eller är det så att vi inte längre har förmågan att fatta beslut utifrån instinkt utan måste ha alla fakta? Är det bara när det kommer till andlighet som vi tänker som grottmänniskan?
Inlägget som började med en fråga slutar, som så många gånger förr, med en ny fråga:

Har vi tappat bort vår inre grottkvinna/man och blivit astronauter?
...och vem av dem vinner kampen om vårt inre när allt ställs på sin spets?

Listan på frågor är till synes oändlig så jag föreslår att ni börjar från toppen av detta inlägg och jobbar er nedåt.

Kärlek och harmoni!






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?