Kvinnor är, i helvete, från Venus och män är, så faan heller, från Mars! - AliasLillaMY

Det finns många uttryck som jag önskar osagda men i toppen av listan hamnar, suprise suprise,
"Män är från Mars och Kvinnor är från Venus". Jag skulle vilja vara dommare, jurry och bödel och radera ut uttrycket. Min fråga är: Vad MENAR man med det? Alla kommer ju från en livmoder ut i verkligheten så det här med att vi skulle vara aliens från olika planeter kan vi ju skrota. Poängen måste vara att vi är SÅ olika att vi, i princip, kunde vara aliens i relation till varandra...
 
Och detta används... ofta... som en allmänt hållen sanning...
Tillåt mig sucka en orkan.
 
Hela vår värld är uppbyggd på detta motsatspar: Mannen och kvinnan. Ta random romantisk komedi: "Man möter kvinna, lustiga förvecklingar pga olikheter uppstår, de blir kära, någon gör bort sig (pga olikheter och "språkförbistringar") och det oändliga avståndet mellan de älskande överbryggs av KÄRLEKEN. En monogam, heterosexuell sådan förståss! Fniss fniss, hon missförstår han intresse för en annan kvinna, blir känslomässig och han tvingas stå i regnet och vädja... typ".
 
Jamen, tycker de flesta, vi ÄR ju olika!? Jaa, vi är sannerligen olika FÖR ATT VI ÄR INDIVIDER, inte för att vi tillhör olika arter. En del män har snopp (en del inte), kvinnor har ofta snippa (men inte alltid) och hormonerna finns i olika mängder under olika delar av vårt liv. En ung kvinna har tex mer testosteron än en äldre man och män har olika mycket östrogen men oavsett hormon-coctail så är det samma ingredienser och framförallt INDIVIDUELLT. I kid you not.
 
Jamen man vet ju hur män är, hur fruntimmer är och boys will be boys...
Jaa, vet vi det? Eller vet vi hur människor KAN vara??
Jag känner inte en enda man som kan uttrycka sina känslor lika bra som någon kvinna jag känner.
Jag vet att det finns undantag, jag har stött på dem men inte ofta, poängen är inte om det finns manliga och kvinnliga mönster/normer. För det finns det (och ve den som avviker!) men det finns också självuppfyllande profetsior. Är män otränade i att sätta ord på känslor för att de har ett biologiskt motgift mot ord och beskrivningar eller för att de förväntas vara usla på det och därför aldrig tränas eller uppmuntras? Är filmerna fulla av heterosexuella som inte förstår sin partner för att verkligheten ser ut så eller formas verkligheten efter den hypotesen eftersom vi matas med den varje djävla dag från alla typer av informationskällor. Kom igen! Sherlock (och feministerna) har redan räknat ut detta HOPPA PÅ TÅGET FÖR FAAN! Undantagen, normbrytarna straffas ju ut! Kan vi förvänta oss att våra barn ska göra som vi, media och all omgivning gör eller ska naivt hoppas på att de följer sitt hjärta??!
Hjärta schmärta, vi gör det som vi lärt oss göra hela vårt liv OCH SEDAN KALLAR VI DET NATURLIGT!
Vi kallar det biologiska olikheter och vi hyllar dem och matar dem varje dag.
 
Vi är olika, vi får vara olika. En får gilla glitter och paljetter och en annan denim men kom inte och säg mig att det är biologiskt. Jag ÄLSKAR rosa, inte för att det finns ett osynligt organ som pumpar ut "rosa-gillar-hormoner", utan för att jag är en individ som fostrats i en könsroll som jag är medveten om men preferensen kvarstår. Jag gillar rosa även om jag är medveten om min fostran och hur stora delar av det som är uppfostran och individualitet vet jag inte. Men akta er för att nedvärdera mitt val, min färg!
 
Det enda vi kan göra är att erbjuda så stor bredd som möjligt, så många möjligheter som möjligt, till våra barn och hoppas att nästa generations filmmakare och sångskrivare vågar bryta normen lite, varpå nästa bryter upp mönstret ytterligare tills vi vänt skutan och barn (och vuxna) får vara individer.
 
Ibland ger jag upp. För jag vet att jag aldrig får se det där fria samhället. Men med insikten om strukturer kommer en odödlig vilja att bryta dem som poppar upp i varierad styrka och tillsammans kan vi växeldra förändringen, vara starka när andra är trötta och tvärtom få vara trötta ibland, tills våra barn eller deras barn är individer.
 
Kvinnor är, i helvete, från Venus och män är, så faan heller, från Mars.
Vi är människor av olika kön, från Tellus, och vi talar samma språk. Jag lovar!
 
Kram på er! / MyMamman





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?