Indien - TheMummy

Nu är jag i Indien sedan ett dygn. Jag har köpt ett paket med ayurvedabehandlingar varje dag, mest på kul. Tänkte att det skulle vara ett sätt att hålla min rastlöshet i schack, att gå på behandling varje dag.

 

Vilken chock jag fick! Dom här mänskorna är superseriösa! Möjligen är det turistifierat och förpackat i paket, men i så fall inte i meningen ”göra det så lättsamt som möjligt för både säljaren och köparen”.

 

Första dagen gick jag för att boka ett möte med min doktor. Jag fick tid en halvtimme senare och fick fylla i ett flera blad långt formulär om allt möjligt. Dom var två, undersökte och donade och kom fram till att jag lämpligen skulle äta av pita, vatha- maten i buffen samt lade upp en behandlingsplan efter min typ och mina besvär. Jag sade som vanligt att jag mår bra och att min kropp som vanligt uppför sig funktionellt. Det har varit lite mycke (oxymoron) men annars …..

 

Lite astma, lite torra fläckar på huden, lite sår i ögonvrårna, lite svamp på tånaglarna, sover si så där, men annars …….

 

Första behandlingen startade en timme efter läkarbesöket. I bara mässingen fick jag omsorg som bestod av:

1.      En superäcklig varm dryck med ghee, ett slags fett. Typ medicin för mig.

2.      Sittande massage i skalp, nacke och överkroppen med varm olja som redan nu rann i floder ner på golvet. Jag undrade hur håret skulle gå redan ut efteråt.

3.      Liggande massage på alla fyra sidor efter varandra. Även i framstupa sidoläge båda sidor alltså, varm olja (litervis!)

4.      Pounding massage på fram och baksida, armar och ben, varm olja. (Hen doppade en trasa med något tungt i, i olja och dunkade och strök, kändes som en skön peeling).

 

Sedan vek hon upp de tyg jag låg på och bäddade in mig som en kåldolm. Därefter:

 

5.      Ansiktsmassage med olika klägg.

6.      Viftade över ansiktet med varma tygbitar, vet inte varför.

7.      Näsdroppar

8.      En smörja på tånaglarna.

9.      Avtorkning – det värsta av all olja togs bort.

10.  Påklädning i trasa över håret som var oljigt och trassligt, och en grön bomullsrock.

11.  Ledning vid armen (var lite mör) till relaxavdelning där jag fick cocosdryck direkt ur frukten.

 

 

”Min” behandlare, som jag kommer att träffa i två timmar varje dag så länge jag är här, arbetade i 2 timmar oavbrutet! Mörkt i rummet, bara ett ljus. Rökelse. Väggar ett par meter upp men öppet uppåt det höga taket av palmblad som vilar över hela centret. Tyst, bortsett från havet och fåglarna.

 

När jag låg där somnade jag tidvis men när jag var vaken funderade jag så här. Varför sa jag inte att jag sedan ett par veckor haft ett ryggskott som varit mer och mindre besvärande? Det gjorde sig påmint under behandlingen och jag kunde knappt komma upp efteråt. Blev också väldigt medveten om var kroppen var öm och ond och var den domnade av. Kära, kära kropp. Jag är så tacksam för att du är så medgörlig trots att du vanligen får så lite omsorg.

 

Sedan var det dags att gå till restaurangen i den gröna rocken, bara och endast, och äta lunch. Dusch är inte lämpligt förrän en timme efter behandlingen. Där fanns också andra i samma skick, oljiga, långsamma med sömniga ögon och omakeupade. Ingen fåfängans marknad direkt.

 

Om jag inte tog ayurvedan på särskilt stort allvar från början så inser jag att det gör mina älskvärda behandlare! Detta mina vänner är så otroligt ANNORLUNDA!

 

Mer i morrn!

 

The Mummy



Syster yster

Jag visste det! Nu förstår du vad jag pratat om. Lyckost!



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?