SåDetSå - ett utkast...

En av de största missuppfattningen om feminister (förrutom att vi vill ha ett matriarkat, döda män och inte alls någon jämställdhet. Liksom den största missuppfattningen kring jämställdhet är att vi lever jämställt), och den finns också hos en del feminister, är att vi vill ta bort och ser ner på det typiskt kvinnliga. Idag anser jag att det är ett av patriarkatets största lögner: att vi måste bli mer som män för att respekteras lika högt, att vi måste vara hänsynslösa och självframhållande för att nå lika långt och att vi måste vara hårda. Jag minns damfotbollstränare och daminnebandytränare, i min ungdom, som skrek: "Kom igen nu gubbar!" till sitt lag... med kvinnor. Det gamla ordstävet att det är "kuk i någon" används på särskilda kvinnor som anses "hårda"/duktiga eller extra oblyga (kan ni tänka er det omvända? Att säga att det är fitta i någon när de presterar bra...?) På film (action) när det byggs starka kvinnliga karraktärer så ska de gärna vara fysiskt starka och slå killarna på fingrarna, eller spöa upp dem, samt uppvisa hårdhet för att de manliga karraktärerna ska respektera dem (självklart ska de mjukna mot den manlige huvudrollen mot slutet så att de kan återta sin plats som kuttersmycken innan filmen slutar.) Traditionellt manligt och traditionellt kvinnligt anses vara ett motsatspar där den ena delen alltid trumfar den andra och där de kvinnliga egenskaperna alltid har en mer negativ laddning än de manliga. Länge trodde världens ledande forskare och tänkare (MÄN) att kvinnan var en inverterad man. Som en man fast tvärtom och lite sämre i alla bemärkelser.
 
Som feminist är det viktigt att ha koll på sitt eget kvinnoförakt. Joo, jag skrev kvinnoförakt... hos en feminist. För inte heller vi har kommit undan indoktrineringen som löper som en röd tråd genom historien. Också vi (läs: många av oss. Jag kanske bara pratar om mig själv men häng kvar så ska jag förklara) har rynkat på näsan åt rosa, åt "överkänsliga" kvinnliga karraktärer på tv och vi har omedvetet värderat manligt beteende högre när vi går med på att få makt i utbyte mot att vi måste uppföra oss manligt och jobba dubbelt så hårt. 
 
Det finns en struktur bakom att vi sminkar oss, rakar benen och klär oss på ett visst sätt - inget snack om saken och all beundran till de som kan stå emot MEN jag, för min del, är färdig med att skuldbelägga och nedvärdera kvinnor och det vi traditionellt har valt och väljer. Jag tror vi kan klara att både se strukturen, och utmana den, samt kämpa för varje kvinnas rätt att VÄLJA att sminka sig/raka sig och klä sig sexigt. Jag kan kämpa för lika lön för lika arbete och delad föräldraförsäkring. Jag VÄGRAR skämmas för mina, traditionellt ansett, kvinnliga intressen. Jag vill kvotera in kvinnor i styrelser och på alla maktpositioner (eftersom jag anser att kvotering redan sker men att män kvoterar in män för att det känns tryggt) men jag kommer att försvara din rätt att baka cupcakes och pyssla med samma frenesi, försvara rosa, rätten att känna och reagera.
 
FEMINISM HANDLAR INTE OM ATT SUDDA UT DET KVINNLIGA UTAN OM ATT GE KVINNOR RÄTT ATT VÄLJA OCH VÄLJA BORT KÄNSLOR/UTTRYCK/INTRESSEN UTAN ATT STRAFFAS FÖR DET. BONUSEN FÖR MÄN ÄR ATT DE OCKSÅ FÅR VÄLJA OCH VRAKA I BLAND FÄRGER, INTRESSEN, KÄNSLOR OCH UTTRYCK. Slutgiltigt handlar det om att inga färger, känslor, intressen och uttryck ska vara "kvinnliga" vs "manliga" utan att alla ska få välja bortom normer och stereotyper. 
 
Feminism är att se strukturer som missgynnar kvinnor och vilja motverka dem, inte att dömma enskilda kvinnors livsval, diskvalificera dem från att uttala sig eller titta ned på det vi traditionellt anser kvinnligt.
 
Vilka har högre status: Justin Bieber-fans eller Zlatan-fans? Hur ser fördelningen pojkar flickor ut och tror du att det är en slump att en grupp har högre status och anses "sundare"?? Det tror inte jag. Vilket har högre status: Dans eller Hockey? Slump?? Det är heller ingen slump vilka av de som väljer hockey som får de bästa träningstiderna osv. Vilka tittar vi ned på mer: lättklädda kvinnor eller agressiva män?? Vilken chef har högre status: den som pekar med hela handen eller den som lyssnar och känner in?? Slump??
 
Det tror inte jag.
 
Om kravet för att jag ska få vara med och leka, dela makten och pengarna, med män är att jag ska anta traditionellt manligt beteende vill jag inte vara med och leka. Jag vill vara med, respekteras och betalas utifrån mina styrkor. Sådetså!!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?