Om att trolla fram en tenta ur röven

Det här med pluggandet för mig. Det är en källa till så mycket glädje. Men också
ganska mycket stress. Speciellt sedan vi plockat hem barnen från förskolan.
Jag klarar mig hela tiden på grund av några saker. En är att jag kan diciplinera
och koncentrera mig. Om jag har barnvakt och barnvakten och barnen inte är ute,
vilket de ju inte kan vara hela tiden, så kan jag stänga ute ljud och växla mellan
att fokusera på barnen och studierna. Det är inget som gör mig duktig, det är liksom
bara en förmåga jag har: att fokusera 100% när jag kan och släppa det när barnen
pockar på. En annan sak som gör studierna möjliga är taktik och rejält med is i magen.
Tex i veckan har jag två tentor som ska in. Måndag, tisdag och onsdag lade jag all
energi på den ena utan att så mycket som glutta på den andra. Jag måste låta den vara
tills den första är klar, annars blir det bara pankaka av alltihop. Jag måste våga räkna
med att jag ska få tid till den försummade tentan i helgen. Den tredje fördelen jag har är
att jag läser snabbt och vågar lita till min hjärna. Om jag ger den tillräckligt med utrymme
så knäcker den koden i en bok eller författare. För ett par dagar sedan slet jag med en
bok om kulturhistoria, läsningen gick lite hackigt och den var på engelska så det gör
processen långsammare. Men igår när jag vaknade och började läsa var koden knäckt!
Jag visste hur författaren lagt upp boken och vad jag skulle leta efter. Men jösses vad
jobbigt det var innnan. Men nu är den tentan klar och jag ska börja titta på veckans
andra tenta.
 
Nackdelen, som jag ser det, är att människor vänjer sig vid att jag alltid kan fisa ut en tenta om det kniper vilket gör att ingen tar min skol-stress på allvar. Det får mig, nästan, att vilka tanka nästa tenta. För ingen kan skriva en tenta utan tid! Men ju fler tentor jag trollar fram ur röven desto mer tror folk att jag inte behöver tiden. Inför de här tentorna handlar det om mellan 3000-5000 sidor + ett antal föreläsningar och avbrott för seminarier. Jag behöver tid även om jag är ganska bra på att förvalta den.
 Ibland kan jag önska att jag vore ett sån´t där ubersnille (vad nu det betyder) men oftast är jag ganska nöjd med att mina gåvor faller inom ramen för studieteknik, diciplin och att kunna förvalta tiden på ett optimalt sätt. Det är trots allt enda anledningen till att jag klarat mig så här långt...


Hanna

Jag fattar inte hur du klarar det kvinna! Är sjukt imponerad:)



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?