Blå blev röd blev F!:are

En gång i mitt vuxna liv har jag varit på väg att rösta blått. Jag drev min egen firma och hela familjen var egna företagare eller jobbade innom familjeföretagen. Jag villa ha det enklare för småföretagare och var utledd på allt krångel och alla avgifter. Kort sagt, jag skulle ha tjänat på att rösta blått. Moderat eller kristdemokrat har jag aldrig haft sympatier för så valet föll på Folpartiet Liberalerna. På köpet fick man ju hela alliansens politik men jag var besluten att vara mig själv närmast...

Jag gick in i vallokalen och var på väg att börja kryssa. Men så började jag fundera på vilka frågor som faktiskt låg närmast mitt hjärta. Handlade mina hjärtefrågor verkligen om att JAG skulle få större peng kvar i börsen? Vilka frågor brann jag för? Vilka orättvisor gjorde/gör mest ont i hjärtat? Att driva min egen firma var krångligt, mycket jobb och lite pengar kvar (mellan sex och sju tusen efter skatt) men det gjorde inte ont i hjärtat. Att vara feminist, ständigt obekväm, arg, sorgsen och utbuad gjorde ont. För det gör ju ont att inse att frågan om genus och jämställdhet, att alla är lika mkt värda på och utanför arbetet, inte är en hjärtefråga för alla. Det gör ont att ingen bryr sig! Ville jag ha en regering som gynnade mig och de mina eller ville jag ha en regering med samma värdegrund som jag? Om jag blev sjuk, vem skulle hålla mig om ryggen då? Jag har alltid klarat mig själv men det finns många som inte gör det. Skulle jag rösta mot de som behöver skyddsnäten mest??

Jag kom ut ur vallokalen röd. Vänsterpartiet hade fått min röst och jag mådde fantastiskt bra. Jag kände mig varken velig eller fundersam längre. För några veckor sedan började jag läsa på inför detta val. Jag känner mig trygg i beslutet att rösta på F!. Jag tror inte att det är att rösta på ett
"En fråge-parti". Jag tror att skola, vård och ekonomi mår bra av att jämställdhet sätts i första rummet. De flesta tjänar på att vårt samhälle blir jämställt. Det ska vara en självklarhet, en grundpelare och jag tror inte att vi får det bättre på de andra områdena om vi inte lägger grunden först. Idag ligger vi kvinnor, i genomsnitt ca 4500kr efter. I GENOMSNITT. På den grunden kan vi inte bygga ett samhälle som tar väl hand om våra barn, sjuka och gamla.

Jag röstar F!



N

Härligt!

Jag tänker precis som du, jag röstar inte påtdsom gynnar MIG personligen. Utan jag tänker mer på samhället som sådant.



URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?