Tråkpåsar,gnällpittar och gormgubbar...

Jag är djupt imponerad!!

Helt ärligt, jag är djupt imponerad!
...av flera saker.

Jag är imponerad av sjukvårdens sätt att sköta vaccineringen mot "Galna-gris-sjukan". Jag vet att det varit lite si och så med upplägget tidigare veckor, men igår när jag var där för att få min dos var de som en väloljad maskin!

Kön var lång men köandet kort, de hade ett smart nummerlapps-system och gulliga människor som bjöd på vatten och upprätthöll ordningen! Kort sagt imponerande!! De eventuella ligister som försökte störa ordningen eller på annat sätt nedstörta systemet blev vänligt men bestämt inrättade i ledet igen.

När jag säger ligister så ser ni framför er en snorig ung man med mycket järnskrot i ansiktet som har en "bad hairday"... Jag skulle nog också ha varit så fördomsfull om det inte vore för att jag var mitt i den s.k "Ligist-situationen". Ligisterna var inga andra än helt vanliga pensionärer. Det vansinniga i hela situationen var att de nog egentligen hade en ganska trevlig utflykt till sjukhuset.

De hade klätt upp sig, åkt i grupper och träffade sina pensionärs-kompisar. Kort sagt vad en 20-åring skulle kalla en förfest. Utan spriten i detta fall, men jag är inte ens säker på den saken.
Skillnaden är således bara att en 20-åring aldrig skulle klaga något så infernaliskt som dessa farbröder lyckades göra! Allt var fel, från hela upplägget och det geografiska läget till det faktum att de alls skulle måsta ta en spruta och de frivilliga volontärerna från Röda Korset.
Gubben bakom mig i kön (som uppenbarligen tillhörde den blå sidan av partipolitiken) hade helt hakat upp sig på att det var sossarnas fel! Det är han ju i sin fulla rätt att tycka, men jag som fick höra den harangen (som han gormade fram med en röst som om han hade en het potatis i munnen) minst 5 gånger blev mer och mer övertygad om att brutalt våld är ett bra sätt att lösa konflikter.

Det tog all självbevarelsedrift jag hade i kroppen för att inte be honom stoppa upp käppen dit solen inte skiner och rotera!! Den troliga utsikten att han då skulle knäcka tidigare nämnda käpp över mitt huvud gjorde att jag lade band på mig och höll den högst rimliga åsikten för mig själv. Hans stackars fru, som enligt honom tvingat dit honom, fösökte dämpa hans högljudda gnäll och gorm utan att vara vidare lyckosam.

Det sjuka är att denna farbror ingaledes var ensam om sitt gnäll och gorm.

Överallt omkring mig stod åsikts-maskinerna med sina rollatorer och tyckte att det var orättvist av olika annledningar. Till exempel så var det hysteriskt orättvist att vissa (fiffiga) människor hade skrivit ut en hälsodeklaration i förväg och slapp ägna 2 minuter åt att fylla i den på plats, vilket renderade dem att hamna 5 nummer före i kön!! Starta upploppet!!

På denna välorganiserade tillställning höjdes en kackafoni av upprörda röster till skyarna.
Siffrorna på klockan som visade vems tur det var tickade utomjordiskt snabbt och ändå hörde man gnäll från höger och vänster:
"Har det inte varit nr 42 sedan vi kom hit? Det måste ju vara något fel på klockan!"

Jag stod och tänkte att
"Neeej, när du ställde dig i kön var det nummer 22 och nu 10 minuter senare är vi på nummer 42!!"
Men det är klart, tant Agda och farbror Arne ser väl så dåligt och har så roligt när de klagar så fakta spelar nog ingen roll. Jag halvt om halvt väntade mig att få se dem ta upp fika och en kaffetermos ur rollator-korgen och disskutera orättvisorna över en kopp kaffe och en skorpa.
Kanske behöver de en styrketår innan de startar ett upplopp och störtar hela systemet som är till för deras skull.

Själv stod jag snällt i kön utan intrikata ideér och konspirations-teorier och väntade på min tur och var nöjd över hur snabbt och smidigt det gick. Dagen hade varit jättebra om jag bara sluppit den lömska pensionärs-maffian!!
Efter att upprepade gånger berättat för maken om dessa listiga åldringar så fick han ett fromt uttryck i ansiktet.
När jag frågade upp vadan denna tacksamma blick till högre makter, så svarade han att han visade sin tacksam het för att han slapp hämta frugan på akuten efter ett hon muckat gräl och fått stryk av ett gäng pensionärer.

Skulle jag?!

Kärlek och harmoni!!

 






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?