Bara för att jag vill förändra samhällets strukturer betyder det inte att jag kan leva utanför dom

Jag har tänkt en del på feminism på sistone. På att en
del vill ha monopol på begreppet och letar fel hos andra
feminister. Att folk tror att man kan vara en "dålig
feminist" för att man rakar benen, bär klänning, sminkar
sig eller är hemma med barn. I en perfekt värld skulle
vi bara göra dessa saker för vår egen skull och inte
ta med rådande normer i beräkningen.

(Vilket förmodligen skulle innebära att få skulle sminka
sig, många skulle gå med Amazonas på benen och
mammor och pappor skulle vara hemma
lika mycket, för att de vill!)

Men nu finns rådande normer och bara för att jag vill förändra dem betyder det inte att jag (alltid) klarar av att ignorera dem. Man är ju barn av sin tid. Bara för att jag vill förändra samhällets strukturer betyder det inte att jag kan leva utanför dem!

Det viktiga, om man vill kalla sig feminist, är ju att man SER strukturerna och VILL förändra dem. Att man vill ha JÄMSTÄLLDHET. DET är definitionen av feminism. (Slå upp det om ni vill.) Däremot kan jag beundra de som kan skaka av sig hur de borde vara och se ut. De som klarar av att leva, endast, utifrån vad de själva är bekväma med.

Egentligen är de flesta jag känner feminister, per definition, men de kallar sig inte det. Kanske på grund av bilden av hur en feminist bör vara, på grund av några rötägg som kastar skit på andra och letar fel. Men det är där det behövs lite mod, lite ryggrad. För vi slutar ju inte heja på Skellefteå AIK för att det finns några rötägg till supportrar som beter sig illa? Man slutar inte rösta på ett parti på grund av att några personer tycker annorlunda än en själv? Man kan alltså vara feminist utan att för den sakens skull anamma varje liten del av rörelsen. Men det är viktigt att vara en del av rörelsen så att vi kan röra oss framåt!


Alex

WORD! Jag skulle kanske kunna säga något klokare och tillföra något till debatten, men efter en natt i kärnfamiljens hägn (med snorig orolig bebis) har jag tillbringat en eftermiddag på det högkommersiella Leos lekland (fortfarande med snorig orolig och kinkig bebis - varför trodde vi att det var en bra idé?) och är därmed en smula kaputt i skallen. Tur att du har orden och tankarna med dig, så kan jag bara peka och säga "jag tycker som hon där" (fast på mina ben blir det för fan aldrig amazonas hur jag än jobbar på).



URL:


Ingmarie

Kunde inte uttrycka mig bättre själv!



Att ALLA ska ha samma rättigheter,skyldigheter och möjligheter

tycker väl de flesta,men alldeles för få ser de strukturella problemen och

ännu färre vill göra något åt dem!

Här i Simrishamn så har det börjat röra på sig lite efter att F! kom in i kommunfullmäktige.

Önskar dig en riktigt trevlig lördag!



Kramen från mig



URL: http://frujacobsen.blogg.se/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?