The "kreti och pleti" av klädbytare

Alltså det här med "klädbytardag"...
Det visar sig ha fler nivåer än jag, en naiv "klädbytaroskuld", någonsin kunde ha
föreställ mig. Som jag redan skrivit (här) så var jag helt oförberedd på ROFFANDET
och köandet, och vansinnet, och alla rutinerade klädbytarvargar.

Men efteråt tänkte jag ändå (naivt? Hell yeah!):
"Nästa gång kanske man ska sälja kläder oxå..."

Så här i efterhand skrattar jag bittert och nedlåtande åt min egen oskuldsfulla tanke.
Efter lite efterforskningar visar det sig att det är svårare att gifta in sig i kungahuset
än att få sälja kläder på de stora bytardagarna. För det måste man ha rent klädbytarblod
i ådrorna eller kontakter som får Carl Bildt att framstå som en medelsvensson. Alternativt
vara besläktad med Gustav Vasa i rakt nedstigande led.

Skämt å sido. Alla vill tydligen sälja kläder men bara några få utvalda får äran.
Med äran (och det är här det blir riktigt intressant... och bittert) följer oxå att man
får gå dit dagen innan å ROFFA åt sig det bästa innan vi andra (kreti och pleti) får
roffa bland resterna!!

Tänk om jag vetat det medan jag, svettig och galen, rotade bland ratade PoP-boddysar
en söndagsförmiddag i september...
Jag hade förmodligen stått där ändå men tänk va fånig jag känner mig nu som trodde att
arrangörerna skulle bli glada över att jag kunde tänka mig sälja mina ungars avlagda
paltor på deras bytardag. Ack den oskulden! Innan jag visste att jag tillhörde pöbeln av
klädbytar-folket.

Huru skola mitt väna bytarhjärta hämta sig och åter tråna?


moster

Från en MYCKET erfaren klädbytare vill jag påstå att de regler som tillämpas hos er är oschyssta! Hos oss är det så att alla som vill får vara med, men det finns ett mindre gäng som organiserar det hela, ca 5-6 personer. Det är endast dessa personer som innan försäljningen får möjlighet att roffa åt sig godbitarna. Det verkar ju helt vansinningt att bara sälja "rester" till andra, då förlorar ju klädbytardagen lite av sin charm! Att de stackare som tar betalt, ordnar bord och dessutom skänker det som ingen hämtar till välgörenhet får några godbitar känns liksom helt ok.



URL:





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?