Uteleksaker, tips och bilder

Imorgon är det kalas och jag tänkte att jag skulle dela vad jag köpt i födelsedagspresent. Jag har nämligen köpt mest uteleksaker och tänkte tipsa om vad som finns därute. Jag har nämligen surfat ett antal timmar för att hitta roliga saker. Allt från små "rappliga"saker som barn älskar och föräldrar hatar till lite större saker. Det ska dessutom, helst, vara sådant som de kan leka med själva. Man ska kunna sätta igång leken och slå sig till ro. Till varandra fick de köpa varsin vattenspruta i skumgummi som de kan fylla själva, ser inte ut som ett vapen och medför liten risk för skada på medmänniska eftersom de är mjuka. Sprutorna är inte med på bild men de finns på rusta för 25kr. Alla andra vattenpistoler osv måste jag fylla (och det hatar jag) med dessa behöver jag bara tillhandahålla vatten i lilla barnpoolen så sköter det sig själv. Risken för att själv bli BLÖT är dock överhängande.
 
 Det är ett lektält, en vattenbana, en frisbe, två brand-båtar som sprutar vatten, ett bollspel klassiskt, två mackapärer som skjuter iväg andra mackapärer (barnen älskar dem men de går sönder), blomman sätter man på trädgårdsslangen och den sprutar vatten planlöst med sina armar. Vi ska bara komplettera med en ny plaskpool så de kan leka med allt detta. Speciellt vattenbanan rekomenderas. Den kan byggas ut i oändlighet då det finns många tillsatser. Förskolan har en stor sådan och barnen leker i timmar med att öppna gångar och skapa strömmar. Blomman kostar under hundralappen och är ett alternativ till vattenspridare då den är oberäknelig och sprutar vatten på olika sätt. Alla leksaker är köpta på Stor&Liten´s webshop eller på Ellos ifall någon är intresserad. De ska också få varsin håv som de önskat sig för de är mkt intresserade av insekter och är mkt försiktiga är de studerar dem och släpper ut dem i det fria när de stillat sin nyfikenhet.
 
Bara utegrejer alltså och det behövs för om mina barn fick välja så är de ute dygnet runt. Vår gård är 4500m2 så det finns massor att utforska. Dessa saker är roliga och gör det lätt att vara förälder. Jag vet var de är och de an roa sig själva. Bra om man inte kan gå.
 
Vi köpte också en triologi med böcker som vi älskar. Vi såg filmatiseringen av en av dem, av en slump på svt, och föll pladask för ilustreringarna och all vänlighet i storyn. Normalt försöker jag köpa böcker med flickor i huvudrollen för att väga upp allt vi fått ärva (hundra böcker minst) med 100% pojkar i hjälteroller men denna vänliga och mjuka pojken förälskade jag mig i. Har bara kommit i kontakt med en av böckerna i triologin och ser fram emot att läsa de andra många kvällar framöver. Ska köpa filmerna också om de kommer ut på svenska på köp-dvd. En pojke hittar en pingvin med en resväska på trappen. Han försöker bli av med pingvinen på alla sätt trots att han är väldigt ensam. Såklart blir de vänner och ger sig iväg på en lång resa för att föra pingvinen hem. Boken är rörande trots att ingen av huvudpersonerna säger ett ord.
 
 
 
Barnen får några grejer som blir deras egna och resten får de tillsammans. Än så länge går det bra men jag tänker att det kommer att bli viktigare och viktigare med egna prylar och kanske, såsmåningom, firar vi dem på varsin dag. Det får de bestämma. Att de blir egna personer och känner sig själva utan den andra är oerhört viktigt. Men de fyller fyra så vi får fundera vidare nästa år. Nu är de nöjda med att dela. Oftast... De gånger de är missnöjda blir de oerhört högljudda.
 
Jag har gjort massor med små special-grejer till imorgon (kalaset) som jag fotar och lägger upp framöver som små godbitar. Nu ska vi vila för att orka stiga upp och sjunga kring sjusnåret imorgon-
Godnatt och puss!
 
 
 
 
 


Oxhen

Lycka till idag nu! Känns härligt att solen lyser över er :)

(Ps! Jag älskar också filmen om pojken och pingvinen, den är underbar!)

Svar: Vi fick en underbar dag! Hoppas er var lika fin <3Pojken och pingvinen är verkligen underbar. Kul att någon annan känner likadant!
Puss
aliaslillamy



URL: http://oxhen.wordpress.com/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?