Nä, låt oss för guds skull prata golfresor

Ok, efter gårdagens härdsmälta går vi vidare! 
Fråga: Blir man dummare av privilegier??
Med dummare menar jag inte lägre IQ eller en plötslig svårighet att laga korvstroganoff utan dummare som i "jag får svårare att sätta mig in i andras svårigheter, empatisera med dem och göra deras sak till min". För inte är det en slump att F! kämpar mot både rasism, homofobi, sexism och kapitalism. Det är ingen slump att Vänsterpartiet ligger närmast dem ideologiskt (av riksdagspartierna) och det är ingen slump att rika, vita heterosexuella, cis-män är de som protesterar högst mot den feministiska våren. Det pratas om att vara tollerant, ett ord som jag ogillar. Helt enkelt för att jag inte vill bli tollererad som kvinna på en arbetsplats, jag vill inte att heterosexuella ska tollerera homo-bi-och transsexuella och jag vill inte att vita ska tollerera alla som inte är det. Jag vill att vi ska vara likvärdiga, jämställda. Tollerans betyder att du tollererar någon och för att tollerera någon måste du vara i en maktposition att (nådigt) tollerera dem. Vi behöver inte mer tollerans utan en öppenhet och en självklar inställning att vi alla är lika mycket värda UTAN grupperingar som vi, dom, normal och annorlunda. Avvikande... Det ordet är heller ingen favorit. Någon viker av från det JAG kallar normalt och blir därmed "dom andra". Ta tex sexuellt avvikande. Genom att ta det ordet (avvikande) i vår mun så degraderar vi  tex homosexuella till de "avvikande" när deras tillstånd, enligt mig, ÄR lika naturligt/normalt som heterosexualitet. Genom användandet av ordet matar vi heteronormen, vithetsnormen och könsrollerna. Om "normal" är den genomsnittlige människan så skulle vi för det första ha en annan bild av "normal" eftersom större delen av världen inte är vit. Så Bye bye vithetsnorm. För det andra så är det ett genomsnitt vilket betyder att den människan förmodligen inte existerar annat än i statistiken. Låt mig ta ett exempel: Om du och jag ska skjuta pilbåge och jag skjuter fem meter till höger om målet, du fem meter till vänster så har vi i genomsnitt träffat målet. Alla kan Avvika från genomsnittsmänniskan på någon front och hen kan fortfarande finnas som ett genomsnitt i teorin. Så vi slopar "avvikande".
Norm är inte samma sak som normal. Normer är sociala konstruktioner/strukturer som belönar de som följer med och bestraffar de som inte gör det. Det betyder inte att människor som följer normen mår bättre än andra (herregud det är ju mest vita män som dör i hjärtinfarkt och mest män som tar livet av sig) nej vad jag säger är att de belönas, att det finns ett belöningssystem. En tuff och stökig kille belönas med upmärksamhet, en flicka som är vacker likaså. Heterosexuella belönas genom att de kan spegla sig i hela samhället (film, böcker och media i stort). En mjuk kille kan bli kallad "kärring" vilket inte bara bestraffar honom utan också alla kvinnor som hör det eftersom det kvinnliga används som en förolämpning. Två flugor i en smäll - bestraffning av både mjuka killar, de som önskar vara det och kvinnor. Normen är en stark och matcho man.
 
 
Män sitter på fler privilegier än kvinnor men även inom gruppen män/kvinnor finns normer och hierarki. Så ja, jag tror man blir dum av privilegier därför att när man har alla/de flesta eller många av dem så vill man behålla dem. Man vill inte använda sin tid till att fundera. Klassikern är den vite, heterosexuella, rika cis-mannen som gärna pratar om golfresor men inte om globala problem och känner sig hotad av ett , samtal om Mäns Våld Mot Kvinnor, barn och andra män. Som tycker, på riktigt, att jämställdheten gått för långt när det invaderar hans privata sfär och tar plats i hans samtal. "Detta måste skojjas bort" säger hans hjärna och så gör han det. DET är att bli dummare av sina privilegier. Och naturligtvis röstar han på ett parti som värnar om HANS frihet (att köpa bättre vård), hans möjlighet att tjäna pengar (inte kvinnors rätt till lika lön), hans rätt till kärnfamiljen (men inte några rättigheter för regnbågsfamiljer - de är ju avvikande MEN tollereras) och hans rätt att konsumera kvinnor via porr, prostituerade och porträtteringen av kvinnor i reklam. För att inte tala om hans "rätt" att kalla en chokladboll vad han vill oavsett om det anspelar på år av förtryck och brott mot mänskligheten.
 
Privilegier gör dig dummare och ju fler du har desto mer ont gör det att inse det för (trumvirvel) då måste du ju som en "normal, snäll snubbe" göra något åt det. Annars kan ju folk tro att jag är psykopat... Nä, låt oss för guds skull prata golfresor.





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?