Matrix IRL

Har ni hunnit fatta att The Matrix är 15 år gammal? Den är i ljust minne bevarad och den har skänkt oss en referens som är så klockren i det feministiska sammanhanget att den är en njutning att använda den. När det går. Vi återgår till min ålder, 52+.

När jag träffar män i min ålder uppstår en märklig skälvning in the fabric of reality så att säga. För dom och för mej. För mig är det är skrämmande och overkligt att de flesta av dem är helt omedvetna om vad ett vanligt kvinnoliv innehåller.

För dem rullar mansrollens Matrix i gränssnittet mot den verkliga världen och den brutala verkligheten är dold bakom mängder av kod. När vi möts kan den trygga förvissningen att man vet hur verkligheten ser ut, att man vet vem man själv är och att man är helt ok, skälva till en aning. Det är obehagligt. Jag vet att jag skrämmer vettet ur många män.

Jag förklarar och förklarar. Dummar ner och snällifierar min kommunikation så att den ska gå att förstå och smälta.

Det är en nästan outhärdlig drawback att nästan ingen i min ålder har sett The Matrix. Om dom har gjort det har dom ofta inte förstått den.

Det vore ju så skönt om jag med en enda mening kunde fånga essensen i det jag vill säga.

Choose the red pill!






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?