JAKTEN PÅ RÖD OKTOBER - TheMummy

Jag sparar på männen lite, för att dom ska räcka en stund. Idag väljer jag i stället att skriva om integritet. Länge har jag undrat över det ordet. Som folk använder som om dom hade klart för sig vad det innebär. Det kanske dom gör. Jag undrar jag. Det skulle vara intressant att höra vanligt folk  beskriva vad de tycker att integritet betyder. Det är nog olika. När jag säger att jag funderat länge menar jag typ tio år som  bakgrundsbrus och tre, fyra år på ett medvetet plan.

Det tydligaste jag hört om integritet har jag hört i ubåtsfilmer. Jag inser plötsligt att mitt inlägg är väldigt aktuellt. Hur som helst. I alla ubåtsfilmer jag sett  (jag vågar utan analys påstå att ingen klarar bechdeltestet) sjunker ubåten allt lägre ned i havsdjupet. Trycket utifrån ökar, väggarna knakar, vattnet droppar och man måste vara alldeles tyst. Det är man också, ända till dess att någon ropar ”there´s a breach in the hull, integrity compromised”.  Då bryter helvetet lös! Alle man till pumparna. Jag skojar inte. Det händer i varje ubåtsfilm med självaktning. Skrovet håller aldrig en hel film för det  yttre trycket och integriteten hotas.

Jag blev nyfiken på vad ubåtsfilmer hade att säga om integritet och googlade pyttelite. Fick upp träffar om strukturell integritet som tydligen handlar om hållfasthet i tex en kapsel. Strukturell integritet  kan (som jag tänker)  beskriva tex ett skrov till en ubåt som håller för  det yttre trycket av vattenmassor.  Så snart det blir en spricka i materialet är integriteten skadad och om det handlar om en ubåt riskerar hela skiten att implodera. Integritet kan handla om att hålla för det yttre trycket.

Överfört på mig tänker jag mig att min integritet handlar om att för det första att skilja på det inre och det yttre. Vad som finns inuti mig, värderingar, prioriteringar, åsikter, förhållningssätt, självbild mm, och vad som tillhör den yttre världen.

Jag tänker mig också att det betyder att gränsen mellan det inre och det yttre, skrovet om du så vill, behöver hålla för det yttre trycket. Ett exempel kan vara i fikarummet när det yttre trycket kan vara att skratta med i ett bög, rasist eller sexistskämt. Ett annat kan vara att anpassa mig till det yttre trycket att vara och uttrycka mig på ett sätt som är bekvämt för tex den man jag beskrev i förra inlägget. Eller ge efter för det yttre trycket att på något annat sätt leva och vara något jag egentligen inte tycker är ok.

Med hjälp av ubåtsfilmerna känner jag mig idag mycket tryggare när jag använder ordet integritet. Jag vågar säga att integritet har blivit viktigare för mig och om någon frågar vad det innebär för mig kan jag svara.

 Det är inte så att jag alltid har så helgjuten integritet. Nejdå, men jag har blivit mycket mer medveten om när det är dags att ropa ”integrity compromised” i mitt eget liv och det gör ont när skrovet spricker. Jag har ett tydligare behov av att reparera skador som uppkommer.

Jag förväntar mig att jag kommer att få göra småreparationer i min integritet resten av livet, och troligen också vid något tillfälle ligga i torrdocka en lite längre tid för att öppna skrovet, se över innehållet och byta ut sådant som inte längre hör hemma i mina värderingar, eller kanske definiera nya prioriteringar.

Självklart kan jag inte göra anspråk på att definiera ordet integritet men för mig funkar ubåtsvarianten.  Jakten på röd oktober är, som dom flesta ubåtsfilmer skittrist tycker jag.  För övrigt.



Syster yster

Skitbra skrivet sis! En metafor jag definitivt tar till mig och kommer att ha användning för.



URL:


AliasLillaMy

Visst var det!? Den metaforen ska jag lägga bakom örat och återkomma till ofta. Ett väldigt bra inlägg!



URL: http://aliaslillamy.blogg.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?