Gästblogg - reflektioner kring svt-debatt och den friande domen

Några snabba reflektioner över det debattprogram som under torsdagskvällen tog upp det uppmärksammade våldtäktsmålet .

1.       Leif Silbersky hävdar gång på gång att man måste respektera hovrättens dom. I min värld förtjänar man respekt och hovrätten har i det här fallet inte förtjänat min. Tyvärr leif Silbersky – jag respekterar inte detta frikännande som i min värld inte visar den minsta respekt för sunt förnuft och speglar en märkligt overklig verklighetsuppfattning.

 

2.       Den herre som påpekade att det skett en förskjutning av de begrepp som syftar till att guida rättssystemets bedömningar har säkert helt rätt. Han gv intryck av att ha fångat en viktig aspekt av vad som skett och sker.  Han säger också att han inte tror att befängda frikännanden har sin grund i patriarkala strukturer utan i just denna förskjutning av begrepp. I min värld tyder detta på en skrämmande ytlig förståelse av maktstrukturer. Det förefaller självklart att ingen av dessa förklaringar utesluter varandra utan snarare är delar av samma skeende.

 

3.       Programledare anvisar vid ett tillfälle vad  som är rätt att tycka, nämnligen att det är fel att hänga ut förövarna. Hon ger uttryck för att hon hoppas att ingen i församlingen är av avvikande åsikt. Jag är inte av avvikande åsikt men tycker att det är värt att notera att det tydligt uppmanas till omsorg och respekt mot förövarna på ett sätt som offret inte åtnöjt i detta sammanhang.

Mvh/ Månika Morén Burström






NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?