Juligt enligt MyMamman

Julpynt i köksfönstret.
Några stora kvistar av trollhassel (finns sällan så stora i affärer men jag bad min svägerska som äger en blomsterbutik att beställa) spraymålades i silver och pryddes med en nyinköpt kula. årets enda nya. Fantastisk!! Vi får se om jag flyttar den till granen. jag brukar köra på små, skira prydnader i denna skapelse. Mest för att köksfönstret ändå är smockfullt med prylar.
 
 


Nina Ruthström - skjuter från spinnsidan

Tack för din kommentar ang bröstmjölkersättningslagen (långt ord).

Jag upplever att på BVC har jag blivit hyllad för att jag ammat. Så fort jag varit inne med barnen och de varit förkylda eller dylikt har jag fått höra att jag varit sån fin mamma som ammat, så jag kan bara tänka mig hur det blir när barnen blir förkylda och man inte kunnat amma. Jag undrar om du med tvillingar har fått känna på hur vården hyllar dig för att barnen fått bröstmjölk? Med tvillingar är det ju dubbelt arbete. Eller hur upplever du det?

Svar: Hej Nina!Jag har svarat i ditt kommentarsfält men det korta svaret är: Ja, på allt. Jag blev hyllad och ansågs duktig. På grund av att tvillingar är, delvis, dubbelt arbete ansågs jag nog ännu duktigare pga något jag inte själv kunde påverka genom att vara duktig: Mjölktillgången. Detta gjorde att jag kände mkt skuld och skam när jag inte orkade pumpa och höll ut längre än vad jag borde ha gjort. I åtta månader pumpade jag mellan 2-3 liter om dagen och var helt slut. Jag önskar att jag hade vetat mer om ersättning då jag förmodligen hade haft modet att sluta tidigare. Jag tycker den här lagen är katastrof för alla kvinnor som inte kan eller vill amma med dubbelbestraffning och skuld. Alla som sett någon sitta och gråta med trasiga bröstvårtor och slutkörd kropp förstår varför lagen är skit. Att det ska vara så svårt att se bortom vår egen erfarenhet och förstå att den inte gäller alla andra. Bara det faktum att många frågar frågan: Varför vill man inte amma? -talar för att det är svårt att sätta sig in i andras situation OCH det är svårt att bortse från de egna privilegierna, som en får om en ammar duktigt, och förstå varför denna lag blir fel. tack för att du skrev om detta!
aliaslillamy



URL: http://ninaruthstrom.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?