Utseendehets och fokus på kvinnors kroppar - BLÄ! Normalisering av det som anses äckligt med kvinnokroppen trots att de är naturliga - yey!!

Det slår mig, när jag läser "I have a dream, liksom"- inlägget, att det kanske kan uppfattas som att jag tycker att det existerar fördelar med att fokusera på kvinnors utseende. Att vi borde fokusera på utseende utifrån andra premisser. Då skulle det vara okej.
Det tycker jag inte. Reservationslöst NEJ. En värld där människor inte brydde sig så mycket om utseende vore en värld där kvinnor (och män) hade tid att uträtta stordåd. Istället lever vi i ett samhälle där flickor bryr sig om utseende i första hand och om stordåd, lycka och hälsa i andra hand. Nix nej. Det suger.
 
Däremot så tycker jag att det finns en del av kvinnokroppen som inte skapar utseendefixering om den blir i fokus, utan istället sätter kvinnor fria. Vi kan fokusera på den utan att bidra till fler tankar om utseende, "Utan att fokusera på hur kvinnor ska se ut" enligt normen, Jag pratar om det hemliga. Det som vi ska dölja, skämmas för och som gör att, i stort sett alla jag känner, har en känsla av att vara "äcklig" när de har mens. Det som gör att man sällan ser mammakroppar på stranden, som gör att många kvinnor inte vet hur deras snippa ser ut eller ens har något annat namn på den än "där nere". Det är gammalt. Bibeln pratar om kvinnor som skickades bort under mensen för att de då var "orena". Redan som små flickor lär vi oss att:
1/ Fokusera på vårt utseende och
2/ Dölja och smussla med de delar som är "privata". Som inte är sexualiserade och istället är äckligt.
 
Samma synsätt som får människor att gå i taket över offentligt ammning. Är bröst inte sexualiserade så ska de döljas. Att de rent biologiskt fyller en viktig funktion är underordnat. Man SKA amma sina barn (allt annat skuldbeläggs) men det ska göras dikret, i skymundan. Annars tycker folk att de får bröst "uppkörda i ansiktet" under ett cafébesök.
 
Jag pratar om mens, kroppshår, bristningar, övervikt, hängbröst och amning. Säkert kan listan göras mycket längre. Det är om detta jag pratar när jag menar att vi ska normalisera synen av detta. Vi ska inte behöva fokusera på vårt utseende, men vi ska inte heller behöva skämmas och känna oss äckliga heller.
 
Där, menar jag, finns fördelen med mensbindor på instagram, bilder på orakade armhålor och en hemsida med mammakroppar som visar det gemene kvinna försöker dölja med "rätt" sittande kläder och formande underkläder.
 
Det förra inlägget blev spretigt och kom inte åt kärnan känner jag.
Utseendefixering vs skambelagda naturliga delar av en kvinnokropp och hur den fungerar.
Bilder på kroppshår, mensbindor och bristningar bidrar inte (enligt mitt synsätt)
till att fokusera på utseende utan bidrar till att vi normaliserar något som kvinnor lärt sig
dölja sedan urminnes tider. De delar av kvinnokroppen som INTE sexualiseras ska
döljas. De är vulgära och äckliga. JAG känner mig begränsad av det och har alltid trott
att det är mina egna åsikter när det i själva verket tutats i mig sedan barnsben.
 
Jag blir friare, får bredare preferenser om vad jag uppfattar som "normalt".
Jag behöver den här typen av diskussioner. Och jag tror att fler skulle göra det.
Bilder på orakade ben handlar inte om utseende utan om att normalisera något
som är så hemligt att folk blir arga när någon visar det.
 
När jag tänker på mens ser jag framför mig en värld där män hade mens. Där bindor skulle vara gratis. Där mensvärk vore en godtagbar anledning att stanna hemma från jobbet och där män skulle skryta om störtfloden och prata om vem som blödde mest. Jag ser en man som på allmän plats sliter ut en tampong, med en grymtning ,och snurrat den i snöret medan han släntrar fram till papperskorgen.
Tror ni att de skulle känna sig för äckliga för att ha sex?
Skulle tjejerna i skolan reta dem för att de tappade ut en binda ur skolväskan?
Skulle de smussla?
 
Med tanke på hur okej det är för män att odla kroppshår, hur lite de funderar på sitt utseende och hur enkelt det är för dom att ta ett dopp på standen utan att fundera på om deras kroppar ska recenseras och falla innom kategorin "äckliga" är svaret nej. (Givetvis har killar oxå komplex och utseende hetsen har blivit värre för dem det senaste åren, men det som kvinnor utsätts för är urgammalt och mycket mer massivt än det som män utsäts för.)
 
Det förra inlägget skrev jag eftersom jag tänkte och utseende-biten blandades med tanken om normaliserng av det som många anser vara privat. Det blev inte bra. Det blev blandat, spretigt och oklart.
Här är nyckelorden: Utseendehets och fokus på kvinnors kroppar - BLÄ!
Normalisering av det som anses äckligt med kvinnokroppen trots att de är naturliga - yey!!
 


Sandra på Stökboet

Ja men det här är ett superintressant ämne och jag gillar verkligen att du skriver om det (hoppas att du inte tog min förra kommentar som kritik, det var mer ett resonemang utifrån att du valde ordet "utvik" och hur jag tänkte runt det). Jag är helt med dig på det här med skambelagda och tabubelagda ämnen som mens, bröst med funktion istället för som objekt, lyft fram det, prata om det och sluta smussla. Jag blev som inspirerad att skriva ett eget inlägg nu, så jag kan utveckla mina tankar runt det här :) Men nu är vi i Sundsvall och jag sitter vid en lånad dator så jag får försöka hålla det här i minnet till veckan som kommer. Hoppas du har en fin helg!

Svar: Hej! Hoppas Sundsvall var kul!Jag uppfattade det inte som kritik, jag har fått för mig att när du tycker att något är fel så är du tydligare än så :D
Däremot fortsatte ämnet att skava i mig även efter inlägget och jag kände att det blev så otroligt spretigt (tom för att vara skrivet av mig). Jag hittade själv aldrig kärnan utan skrev löpande och utan röd tråd. Det tog flera dagar innan rätt formuleringar kom och kärnan blev tydlig. Småbarnsåren har inte varit gulliga mot min hjärna! Känns som att gå i sirap ibland :D
Ser fram emot ditt inlägg, kanske faller fler bitar på plats då. Jag uppskattar verkligen dina inlägg, du hamnar sällan utanför ämnet utan hittar kärnan imponerande snabbt. / Mymamman, en trogen läsare av stökboet
aliaslillamy



URL: http://stokboet.wordpress.com/


Sandra på Stökboet

Hehe ja jag kanske har en lite hårdare ton ibland ;) Men småbarnsåren kan inte ha gått alltför hårt åt dina hjärna för jag tycker att dina inlägg är jättebra och inte alls virriga eller utan röd tråd. Men jag förstår känslan när man inte känner sig helt nöjd med något inlägg och får lust att utveckla det mer, det är egentligen ett himla praktiskt sätt att resonera vidare (med sig själv och de som läser).

Jag blir generad av allt ditt beröm, tack så himla mycket :)

Svar: Haha, inte hård men tydlig. Det är en önskvärd egenskap. Jag får för mig att du skulle skriva något i stil med "jag håller inte med" tätt följt av förklaringen till det påståendet :D
Tack för berömmet själv. Känner mig lite mindre luddig i hjärnan när någon kan följa med i det jag skriver!! Att resonera med sig själv är underbart. Jag får ju alltid rätt men ibland kan man behöva en kommentar eller ett bollplank för att komma vidare. Bloggvärlden är verkligen ett bra verktyg för att hitta bollplank och meningsfränder! Hoppas du och familjen får en härlig vecka!
aliaslillamy



URL: http://stokboet.wordpress.com/





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?