Why Second Hand?

Varför spenderar jag så mycket tid på att jaga second hand kläder till mina barn?
En stor anledning är förstås att jag tycker det är roligt. Att det är ett intresse som
kostar lite och som jag kan sköta hemifrån (via tradera/blocket) och som gynnar
ekonomin (som är ansträngd till bristningsgränsen) då jag bara jagar "kap" dvs
kvalitetskläder till bra priser. Men det finns en annan sida oxå. Jag letar saker som
vanligtvis kostar vad saker ska kosta. Men som är billiga för att de är begagnade.
När nya saker är billiga blir jag ju köpsugen men tanken att någon måste förlora,
någonstans i kedjan, gnager mig och uppgifter om gifter i nya plagg skrämmer.
 
Begagnat är rätt ur alla synvinklar: ekonomiskt, miljömässigt, förhoppningsvis är
mycket av gifterna urtvättade och kan jag undvika att gynna HM med flera så känns
det lite bättre på något sätt. Visst handlar jag på Lindex rea då och då. (Senast förra
veckan då jag hade ett presentkort) men begagnat gör mig glad i själen. Och ett par
gånger per år unnar jag mig att köpa några, lite dyrare, kvalitetsplagg nya.
 
Jag tänker oxå på ett nytt sätt när det kommer till kläder och saker. Jag vill ta hand om dem. Kanske låta nästa unge, eller någon annans unge ha glädje av dem. Tvätt, hängning av tvätt och vikning av tvätt har blivit lite av en terapi. Jag mår bra av att ta hand om kläderna och förhoppningsvis ge dem ett längre liv. Jag känner mig rik för en stund. Tvättar kläder, med fina tryck, ut-och-in, jag fläckbehandlar med galltvålen, lagar (fult!) det som jag själv kan laga (eller gulleber svärmor), jag skakar ut, drar i sömmar och hänger alla kläder och viker in dem fint i garderoben. På samma sätt som andra finner ro i disk, gräsklippning (hua!) eller ogräsrensning, finner jag ro i klädvård. I mina tvättnötter, ättikan (som mjukgörare) och klädstrecket som vi hissar upp i taket i tvättstugan.
 
Då och då får jag en hög loppiskläder av min moster och för mig är det rena julafton!! Ibland har hon fyndat på rea, men oftast har hon loppis-jagat fina kläder till mina ungar. Utan hennes loppispåsar och reafynd vet jag inte hur vi skulle ha klarat att köpa alla kläder en unge faktiskt måste ha. De vattentäta vantar vi fick förra sommaren har använts och torkats minst en gång om dagen sedan hösten gjorde sitt intåg. Min mamma handlar också på loppis till dem, ofta i "nästa" storlek och det är så roligt att ta fram de sakerna när det är dags och glädjas om igen. Visst, jag okynnesköper både nu och då men om jag tittar bakåt i bankutdragen så ser jag att jag faktiskt sparat in både en och annan hundralapp. Ibland till och med tusenlapp. Och gossarna har mjuka kläder i regnbågens alla färger.
 
Vadan denna svada om Second Hand, kan man fråga sig??
Jo för Second Hand is the shit!! Det är ett rent nöje och snällt mot det mesta.
Plus att man kan okynnesköpa lite och ändå inte behöva smaska nudlar till
nästa löning! Win win!
 
OBS! Detta inlägg är INTE sponsrat av varken Myrorna eller Tradera. :) Tyvärr!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?