Värderingar är viktiga personligt och i samhället i stort

Jag tycker ofta att folk är dåliga på att skilja sina egna känslor och affekter från deras värderingar.
Det första är nästan omöjligt att styra över i extrema situationer medan det andra står fast i väder och vind. Exempel:
 
En av mina VÄRDERINGAR är att jag är emot dödsstraff.
Jag tycker inte att samhället ska syssla med sådant helt
bortsett från risken att människor blir oskyldigt dömda.
Vi som samhälle ska inte syssla med hämnd och inte bryta
mot våra egna lagar dvs att vi helt enkelt inte har ihjäl folk. PUNKT.
 
Men om någon skulle ge sig på mina barn så skulle jag förmodligen
svara med blodtörst. Jag skulle vilja ha hämnd och jag skulle vilja
hacka upp förövaren i små, små bitar och servera till närmaste gris.
Jag skulle KÄNNA ett behov av hämnd och skulle i AFFEKT kunna
ha ihjäl någon. Jag har inte ens svårt att föreställa mig det. PUNKT.
 
Det betyder INTE att mina värderingar är ogrundade eller oövertänkta. Dessa två kan existera sida vid sida så länge JAG vet skillnaden. Jag väljer mina värderingar. Vad jag personligen skulle göra i en extrem situation tar inte ut mina värderingar. Tvärtom blir de viktigare.
 
För mig är det också viktigt att samhället tydligt visar sina värderingar. Våra, väljarnas, värderingar oavsett vad störda individer gör eller vilken effekt samhällets värderingar har på dem.
Exempel:
 
Vissa påstår att sexköpslagen är tandlös och vill ha den borttagen för att den "ju ändå inte fungerar".
Det senare synar jag visserligen men det är inte poängen här. Poängen är att oavsett lagens effekt så har vi som samhälle visat att vi som kollektiv inte ställer upp på att man kan köpa människor. I sverige
är det inte okej att gå ut och köpa en människa för att man själv har ett behov av sex. Vi säger därmed också att sex INTE är en rättighet. Något som vi kan reglera rättvist lika lite som vi kan reglera hur mycket kärlek, skratt eller gråt en människa ska få i sitt liv.
 
De som köper sex borde ta sig en allvarlig funderare på vad ordet OBJEKT betyder. Ett objekt är till för mig och jag kan köpa det, sälja det, kasta bort det och göra vad jag vill med det. Sexköparna är då inte bara brottslingar utan har en i grunden rutten människosyn. Värderingar som inte delas av oss, kollektivet svenskar - samhället. Lagen HAR en effekt oavsett hur många som bryter mot den. Vi som samhälle har tydligt visat var vi står och kan då aktivt jobba för att stävja (i de flesta fallen) mäns rätt till kvinnor och kvinnors kroppar.
Som Sandra STÖKBOET skriver:
 
"Är det ok? Att jag tar diskussionen om huruvida det här är mer en fråga om sexualmoral än om maktmissbruk när vi alla går ut på Platsbanken och på allvar funderar över huruvida vi ska jobba med att sälja våra kroppar?"
 
Klockrent Sandra!





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?