Nördar vidare

...om Tv-serier. Ingen kan väl undgå att vi lever i en tid då reglerna för Tv-tittande
förändras och de som inte hänger med (Tv-bolagen dårå) hakas av. Hur och när vi tittar på
Tv styrs inte längre av tablån. Gillar vi en serie så pyntar man glatt ett par hundringar
för att få se hur man vill, när man vill och utan reklam. Jag kan ärligt säga att jag inte
längre tittar på Tv i traditionell mening. Jag har alltid en serie på lut när JAG behagar
plantera baken. Att jag ändå betalar Tv-licens stör mig måttligt. Jag kan leva med att
betala för att vi ska ha public service Tv och radio. De behövs för att granska och gräva.
Vi vill ju inte ha det som i USA där Tvbolagen är ägda av privata intressen....
Det intressanta just nu är NetFlix. Att de gör en hel serie (House of Cards), lägger upp
HELA serien direkt. Ingen väntan på nästa avsnitt eller boxen. Och de bryter mot en
av de stora lagarna innom Tv-serier (Och film). Kevin Spacey (huvudrollsinnehavaren!!) vänder
sig till kameran och pratar direkt till oss då och då. Mycket effektfullt när det görs med finess.
(Serien är förövrigt bra och sjukt välspelad men inte i en genre som är en favorit. Jag finner
den dock aningen begärlig och fortsätter se den. Sin genre till trots.)
 
Hur som heeelst!
 
Det jobbiga med Tv-serier är att de ofta startar med en låg budget (eller gjorde iaf, på senare år har ju enorma satsningar gjorts, men så fort det inte är tillräckligt maistream så finns inte pengar att starta stort) vilket innebär att man måste ge en viss serie ett par avsnitt, flera avsnitt eller i vissa fall en hel säsong innan man når det göttaste. Dr Who är ett bra exempel: Första säsongen - Njaa, andra säsongen - bra!...och blir bättre.
Men att hoppa på andra säsongen känns fel, bara fel.
Bland mina top tre placeringar finns "Buffy The Vampire Slayer". Den har allt! Supersnabb dialog, tjej som sparkar monsterrumpa och räddar männen i sitt liv, mjuka män, oväntade vändningar och allmänt okonventionellt historieberättande. Men börjar man på säsong ett (med hypade förväntningar) kan man bli lite... besviken. Budgeten är låg och serien börjar i Highschool vilket gör att den... Jaa, låt oss säga att en del ger upp där. Och missar en serie som jag anser vara (dear I say it?) bäst eller bland de bästa. Jag gillar även första säsongen men då är ju jag Buffynörd :)
 
Tips på serier med starka och okonventionella kvinnor i huvudrollen:
 
BUFFY!!!!!!!!!!!!!
VERONICA MARS!
Bones!
Homeland!
Dollhouse!
Girls!
Fyll gärna på...
 
Joss Whedon är kung! / eder film- och tv nörd





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?