Då frågar du dig varför?

Vaknade som vanligt (när maken tagit natten) med sömn-baksmälla. Lyxproblem - I know!
 
Jag har tänkt lite på det här med hälsohets i helgen. Jag är helt på det klara med att motion och bra matvanor är bra." Kroppen är ett tempel, ta hand om det, yadi yadi" INGEN säger att det är fel att träna, äta bra och vara peppad på att träna. Inte Brunheten när hon kritiserade UnderbaraClaras rumpbilder, inte LadyD när hon väljer att inte visa den sidan av livet i bloggen och inte jag när jag uttrycker min trötthet över flödet med "Hälsopepp" som flödar över mig varje gång jag öppnar laptoppen. Jag undviker facebook, följer inga, renodlade, träningsbloggar och följer typ ingen på instagram. Ändå sköljer det över mig.
 
Knullbarhets-normen är densamma och utseendet lika viktigt för många vi har bara ett annat namn för det. Många kanske klarar att vara "lagom" hälsomedvetna men vi har också en mängd människor som får ångest, triggas i en ätstörning eller bara är som jag: Trötta på vågen som sköljer över oss dagligen.
 
Jag är inte alls säker på att jag tycker att enskilda skribenter SKA ta hänsyn och ansvar i frågan. Säger en att en tänker på hälsa för hälsans skull så kan inte jag säga annorlunda. Människor som har krämpor som lätt avhjälps med träning och diet kritiserar jag inte heller. Jag tror, helt enkelt, att jag inte kritiserar någon. Jag bara tänker i skrift...
 
Låt mig avstå från kritiken helt och hållet. Vissa är förskonade från vikt- och smalhetsångest och att de ska ta ansvar för min förväntar jag mig inte. Lika lite som jag tar ansvar för ofrivilligt barnlösa genom att skippa barnbilder. Var drar vi gränsen för vilket ansvar enskiljda bloggare ska ta? Utifrån den frågan kommer kritiken inte lika lätt. Men jag VÄGRAR avstå från att kritisera en struktur. Att tro att alla ätstörda (och det är många) lämnat ätstörningarna bara för att vi väljer att kalla "bantningshysteri" för "hälsosatsning" är naivt. Samma människor som hade kroppsångest och gick ned för att vara smala legitimerar nu sin ångest med hälsa. Och självklart finns det andra som FAKTISKT släppt smalheten och fokuserar på hälsa. Men den andra gruppen har inte blivit mindre.
Att vara vältränad och hälsosam är "det nya smal" och bilderna på facebook och instagram skiljer sig inget, eller mycket lite, från de bilder som florerade när det var okej(pk) att "smal-hetsa".
Att lära sig själv, omgivningen och barn att det är viktigt med rörelse och att ha en fungerande kropp är självklart viktigt. Jag tycker bara inte att det är det "vi" gör. Det enda vi lär oss är att säga "ohälsosam" när vi inte kommer i "hälso-jeansen" och "hälsosam" när vi räknar kalorier eller lägger upp träningsbilder på instagram. Knullbarhetsnormen är densamma. Smal(hälsosam) = knullbar.
Att träna dagligen och räkna kalorier för att "orka leka med sina barn" är något som bara bör apliceras på människor med grav övervikt eller fysiska krämpor/sjukdommar/skador. Jag hör den repliken ofta från människor som är normalviktiga. Ett hån mot människor som har mer än fem kilos övervikt och ändå lyckas leka med sina barn utan att få en hjärtinfarkt. SJÄLVKLART är det okej för dig att vara hälsosam!! Det är bara så skevt. Något skaver. Samma struktur med ett nytt namn. Som om våra barn inte uppfattar vad vi håller på med... Att motionera, leka och jobba i trädgården är hälsosamt. Att se till att en får i sig vitaminer och så lite transfetter som möjligt är hälsosamt. Att räkna kalorier och träna varje dag är att banta. Då jagar en kilon... Vilket också är tillåtet i vårt samhälle, alla får välja hur de behandlar sitt "tempel", men för mig skaver det. Frågan är också: BEHÖVER alla vänner på facebook veta det??
 
Låt oss titta tillbaka om några år och se om det som vi kallar hälsohets har lett till färre ätstörningar och ett mindre utseendefixerat samhälle. Min prognos är att en omskrivning inte kommer att göra skillnad... alls. Jag vill, återigen, inte peka på enskilda individer och framförallt inte kvinnor eftersom jag omöjligen kan avgöra någon annans motiv för sitt sätt att behandla sin kropp. Jag tycker bara att vi har samma tydliga mönster som innan smal blev hälsosam och ett enormt mycket större flöde av detta. Tillsammans blir varje individ en del av en jättevåg där motiven är blandade men budskapet är solklart.
 
Ibland höjs röster som påstår att det blivit politiskt inkorrekt att "ta hand om sig" eller påpeka att övervikt är ohälsosamt. Till dem vill jag bara säga: Ta en stund och surfa runt på något som kallas "The world wide webb". Titta på andelen annonser, tidningsartiklar och blogginlägg som handlar om detta. Någon gång ibland kommer du till en fristad hos mig eller någon annan vänlig själ men för det mesta matas du med detta utan att ens reflektera över det. Lyssna i lunchrummet eller på bussen. Hur stor andel handlar om detta?? OCH vem är det som pratar om detta??
Är det män eller är det kvinnor?
Min gissning är att du kommer att finna några män i ett hav av kvinnor.
Då frågar du dig varför?
 


Regina

Jag kräks på alla dessa "strong is the new skinny"-uppdateringar på facebook, instagram och i bloggar. Precis som alla inlägg där någon sprungit si och så långt med "kan jag så kan du". Jag har svårt att sätta ord på varför det stör mig, men just detta med att utgå ifrån att det man gör själv är det rätta för alla andra också och att alla bara behöver få höra att de kan klara av det.
Jag ser träning som en hobby som vilken som helst. Kanske jag skulle lägga ut en bild på böcker jag läst och skriva "jag har läst den här boken på 900 sidor, kan jag så kan du!!".

Intressant är också att träningstidningar som är riktade mot män handlar om just träning. "De här övningarna ger ett bättre löpsteg" eller "det här passet gör att du får ett starkare avslut på på x-km-loppet", medan träningstidningar för kvinnor skriver "de här övningarna ger en snygg rumpa" och "det här passet kickar igång fettförbränningen". Renodlade träningstidningar kunde väl ändå fokusera på träning och inte på utseende?

Likadant med andra hälsotips.. "drick mycket vatten och ät de här vitaminerna så motverkar du rynkor och påsar under ögonen" borde väl vara "drick mycket vatten och ät de här vitaminerna så orkar du mer och blir piggare". Hälsa betyder inte att må bra längre, det viktiga är att det ser ut som att man mår bra.. helt snedvridet!


Svar: Jaa, det är som ett ständigt skoskav. Svårt att argumentera för "ohälsa" eller mot hälsohets samtidigt som det är naivt att tro att världen har blivit bättre för att vi bytt namn. Som sagt det skaver som snedvridna saker brukar göra!
aliaslillamy



URL:


Anna

Underbart, fantastiskt, härligt inlägg! Du sätter verkligen fingret på något! Detta inlägg borde vara en krönika hängandes inramad i varje träningsanläggnings reception.

Svar: Haha! Underbara peppande människa! Ska höra vad de lokala träningsanläggningarna tycker... :D tack för att du tog dig tid att kommentera!! Att vi människor ska ha så svårt för balans och tänk vad svårt vi har för att träna/banta utan att basunera ut det till hela världen... Hela grejen skaver även om jag tillhör dem som skulle må bättre av att träna mer. Tänk om vi kunde få vara ifred med våra kroppar!? Utan tips, välmenande råd och pepp, bara ifred. En utopi kan tyckas men jag längtar ändå dit. Att få ha min kropp ifred.Tur att det finns fler som ser problematiken!
Tack igen!
aliaslillamy



URL: http://www.sugarrush.devote.se





NAMN
 

MAIL


URL


SKRIV DIN KOMMENTAR


Spara?